Kontraventiler i varmeanlæg

Hej lds’er

Hermed min første tråd..

Varmeanlægget skal skiftes i forbindelse med renovering. Jeg ender med at have blandet radiatorer og gulvvarme. Der er gasfyr og skal derfor have shunt til gulvvarmen. Jeg har læst mange indlæg om problemer hvor en nyopsat shunt “kortslutter” radiatorerne.

Er der nogle der har erfaringer med at man bør/skal indsætte kontraventil inden shunten eller foran fordelingen til radiatorer? Eller begge.

vedhæftede billede er snappet fra danfoss guide til varmeanlæg og kommer til at ligne mit meget. De har tegner kontraventiler ind. Jeg får dog flere strenge til radiator fordeling og op til 3 shunte til gulvvarme. Huset er i 3 etager..

Hvis man indsætter kontraventiler, er der så krav til type? Tænker at pumpen i fyret skal bruge energi på at åbne kontraventilen også..

Og igen hvis man indsætter kontraventiler så skal man jo lige tænke sig om en ekstra gang da vandpåfyldning og aftap bliver lidt sværere. Nu gøres det på en enkelt hane i kælderen. 

Erfaring og råd modtages..

Mvh lasse


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Svaret er ubetinget ja. Det er en god ide da det med to pumper efter hinanden kan resultere i du vandet typisk kan finde på at rende baglæns gennem de nærmeste radiatorer/VVB ved shunt kredsen når den virkelig vil have varme under opstart samt uheldige sammenfald under drift. 

Der findes kontraventiler uden fjedre med en bold der ligger og kan lukke hvis vandet løber den forkerte vej. En kontraventil vil altid lave en smule modstand, også dem uden fjedre. 

Det burde være nok der er en kontraventil på fremløbet efter shuntkredsens tilkoblingspunkt samt på fremløbet af alle forbrugere mellem fyrets pumpe og shuntkredsen. Der kan du så spare en masse kontraventiler med en fornuftig rørføring hvis der alligevel skal bygges om.

Pøj pøj.



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Vi har også både gulvvarme og radiatorer. Fyret er ændret til kun at køre med max 45 grader fremløb - og så uden shunt på gulvvarmen. Det betyder 1 pumpe (gasfyret) - og ingen kontraventil - men så også at radiatorerne ikke er så effektive. Alligevel så kan vi holde alle rum varme om vinteren.

Du kan evt. prøve det samme setup.

Jeg ville absolut ikke vove et gulvvarmesystem uden shunt. En fremløbstemperatur på 45o er relativ høj, og vil give en ujævn varmefordeling.


Søren O

Tak for input.

Tror ikke jeg tør at sænke fremløbstemperaturen. Huset er fra 56 og ikke specielt godt isoleret. Renoveringen sker etapevis og jeg er 100 på at vi kommer til at fryse på førstesalen, hvor der kun er radiatorer, til vinter hvis fremløbstemperaturen sænkes.

@nitter da det er et hus i 3 etager bliver det noget rod at samle alle radiatorer/shunte i samme manifold. Jeg ser ingen anden udvej end at fremføre en forsyningsstreng og sætte radiatormanifold og shunte på strategisk udvalgte steder. Jeg ender med både let og tungt gulv. Det var de 2 første shunte. Og førstesalen tager så en shunt mere når vi når så langt. Desuden er jeg usikker på om gulvvarme alene er nok til at varme rumme op. Defor også radiatorer. Planen er sådan set at let gulv kun skal holdes lunt og radiatorer giver det sidste.

Tilbage til kontraventilerne: du skriver at de bør sidde i fremløb? Danfoss tegner det som de sidder i returløb. Hvad giver det af forskel?

Jeg har svært ved at finde nogle med kugle i. Kan du anbefale nogle?

Ligeledes kan jeg se at der er lidt forskel på shunte. Nogle har temperaturreguleringsventilen i fremløbet, andre har den i returløbet. Giver det nogen forskel?

Tak for tålmodigheden.

Mvh lasse

Mvh lasse

Lassebasse1234 skrev den 11-07-2018 23:35:17

@nitter da det er et hus i 3 etager bliver det noget rod at samle alle radiatorer/shunte i samme manifold. Jeg ser ingen anden udvej end at fremføre en forsyningsstreng og sætte radiatormanifold og shunte på strategisk udvalgte steder. Jeg ender med både let og tungt gulv. Det var de 2 første shunte. Og førstesalen tager så en shunt mere når vi når så langt. Desuden er jeg usikker på om gulvvarme alene er nok til at varme rumme op. Defor også radiatorer. Planen er sådan set at let gulv kun skal holdes lunt og radiatorer giver det sidste.

Tilbage til kontraventilerne: du skriver at de bør sidde i fremløb? Danfoss tegner det som de sidder i returløb. Hvad giver det af forskel?

Jeg har svært ved at finde nogle med kugle i. Kan du anbefale nogle?

Ligeledes kan jeg se at der er lidt forskel på shunte. Nogle har temperaturreguleringsventilen i fremløbet, andre har den i returløbet. Giver det nogen forskel?

Tak for tålmodigheden.

Mvh lasse

Mvh lasse

 Ja du skal endelig passe på at gulvet ikke bliver for varmt om vinteren, i et forsøg på at varme rummet op da det så bliver ubehageligt at gå på uden fodtøj. Derfor er det klogt at have en radiator under vinduet når kong Frost rigtig udfolder sig.

Ja ok med placeringen af kontraventilerne. Det er i princippet ligegyldigt om du placere den/dem på fremløbet eller returen. Skrev på fremløbet idet jeg har en personlig "lille" teori om vandet er mest rent for rust/skaller på fremløbet uden dog at kunne bevise påstanden.

Du bør selv gå ud ved en forhandler og kigge på varerne. En tredie mulighed kunne også være en klapventil som denne: https://www.hedestoker.dk/2719_klapkontraventil.html  Du bør dog undersøge hver en du slæber hjem da de tit og ofte er lavet så ringe at klappen sidder så skævt at klappen ikke lukker ordentelig når vandet strømmer modsat. Der er dog en lille tilbøjelighed til at en klapventil er mindre støjfri, end de andre typer, ved store vandstrømme forbi klappen.

Til det sidste spørgsmål kan jeg kun svare det ikke betyder noget ej heller, da jeg må formode føleren til ventilen er placeret på det rette sted.

Håber det hjælper dig lidt videre, ellers spørger du bare igen.     


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis