Skifte afløb i kældergulv

Hej folk. Første gang jeg poster her, men har læst mange tråde igennem tidligere   

Jeg står overfor at skulle skifte et gulvafløb i mit bryggers i kælderen.

Er fuldt ud klar over der skal en kloakmester ind over denne opgave. Jeg prøver bare at lure hvordan det hele er bygget sammen så jeg har en god ide om hvilken udgift jeg står overfor.
Jo mere af forarbejdet jeg kan gøre selv, jo mindre tid skal håndværkeren bruge.

Hvis der er gode forslag til løsning vil dét også være godt så jeg har noget at snakke med håndværkeren om.

Huset er fra '67. Gulvet er uisoleret. Det nuværende afløb er (mener jeg) i støbejern.
Jeg vil have det skiftet da jeg er ved at gøre hele rummet noget mere nutidigt.

Jeg vil gerne ende med en helt almindelig firkantet rist i gulvet. Der skal være sideindløb fra et bruserafløb, vaskemaskine og håndvask.

Det nuværende afløb er et 5cm hul der går ned i et 10cm støbejernsrør.
Det er i grove træk samlet som skitseret her. Målene er indvendige mål:

Jeg har p.t. gravet frit ned til den nederste samling og er stadig lidt i tvil om om der overhovedet er en muffe der eller om røret er formet med en indsnævring i toppen.

Inde i går afløbet ca. 60 cm ned til bunden af en vandlås. Der står omkring 15 cm vand i bunden.

Den øverste samling er lige under betondækket og dækket af sand. 

Jeg har forestillet mig at røret skal klippes hvor det er 10cm bredt (muffe eller ej), og der så skydes en samling i så der kan komme et 75mm afløb i.

Hvilken type samling skal der bruges i sådan et tilfælde? Ekspansionsmuffe?

Bør afløbet være plastic eller metal? Hvad med tilløbsrørene?
De nuværende tilløb er noget 5cm bøjeligt plastic. Aldrig set den slags før.

Her er et par billeder af det nuværende afløb for at give en ide om standen.


Det smalleste sted i hele systemet lige under gulvet.


Bunden af udgravningen indtil videre. TROR det er toppen af muffen man kan se.

Håber I kan hjælpe mig lidt på vej inden jeg kaster penge efter en kloakmand   

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg havde en kloakmester til at fikse noget lignende i min kælder. Der gravede han ud så det vandrette støbejernsrør vsr synligt og skar af der. Derefter monterede han så et pvc rør på det med noget særligt lim (han bankede vist en del skidt mv. Af fra indersiden af støbejernsrøret for at kunne monterer men fulgte ikkr super godt med i den del. Derefter bankede han så op hvor der skulle være tilløbsrør mv. Og monterede et standard gulvafløb med tilløbsrør. Den sidste del var rimelig ligetil, men jeg var mægtig glad for at jeg ikke skulle lave monteringen i støbejernsrøret mv. Det ville jeg ikke have følt mig sikker i. 

Jeg ville selv have støbt til, men de krævede selv at lave grov støbningen ovenpå for at tage ansvaret (senere har han dog lavet noget udenfor for mig hvor jeg selv fik lov til at lukke af, så det kommer nok an på hvor godt de kender en) 


Ask

Jeg glemte selvfølgelig at pointen med at grave ud til det vandrette stykke selvfølgelig var at komme af med den gamle vandlås. Det nye afløb er med moderne indbygget vandlås. Det kan muligvis laves anderledes ved dig så den gamle vandlås bevares men jeg ville nu kraftigt overveje lige at tage de ekstra spadestik også få en moderne udtagelig vandlås der nemt kan renses


Ask

Alright. Kan se fornuften i at få skiftet hele vejen ned.

Selv om vi gerne vil lave det hele selv herinde, må man også lade fornuften sejre fra tid til anden og lade andre kigge på det.

Hvad kom du til at slippe for sådan en omgang?

Bor i søborg, så betaler københavner priser. Her kostede det 6000 plus moms, for 2000 plus moms ekstra kunne vi jsve fået højvandslukke med. Men det fravalgte vi da vores hus ligger hævet på en bakke så kældergulvet ligger højere end fortovet og risikoen for oversvømmelser er derfor lille 


Ask

Har snakket med den lokale kloakmester. Han har givet en pris på 6800,- (eks moms) for at skifte hele afløbet ned til og med vandlås.

Prisen inkluderer etablering af nyt afløb til min bruseniche samt afløb fra vaskemaskine og håndvask og selvfølgelig forbindelse fra disse til gulvafløbet.

Lyder det skudt helt ved siden af?

Nej det er nok meget rimeligt. Jeg fik kun to studser og de skulle begge afsluttes i rør, men du skal jo have en afløbsskål til bruchenichen. Desuden lyder det som om der skal graves lidt dybere hos dig. 


Ask
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis