Jordledning

Hej LDS,

Vi har fået monteret et automatisk døråbner system pga. konen. Men når jeg vil eftermonter jordledning slår den HPFI relæ fra? Selve stikke. er med jordledning og det er døråbneren osse så forstår det ikke lige. Jeg kan følge jordledning fra spyddet og op til en dåse hvor der sidder en forholdsvis tyk jordledning hvor der osse går nogle sort og lysgrå ledninger fra jordledning. 

Nogen gode ideer 


Mvh
Stefan H. 
Hej LDS, Vi har fået monteret et automatisk... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Wezio, du har ret i, at der er en jordklemme at se i installationsvejledningen, men installationsvejledningen foreskriver ikke eksakt, at døråbneren skal jordforbindes. At du altid forbinder til jord, betyder vel så, at du også efterprøver om jordforbindelsen virker eller hvordan? Jeg kan ikke ud fra de viste billeder gennemskue den viste (gør det selv) installation. Kan du?


fase

Der skal forbindes jord til en ED100. 

Elektrikeren, der leverer 230V forsyningen (typisk en Fuga serviceafbryder med GK-afgang), sørger for at teste at installationen lever op til gældende regler. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

je_ns skrev den 07-07-2018 14:01:03

Det er vel ikke din forlængerledning, der er galt med, tænker på om der kunne være byttet rundt på ledningerne.

 Nej den er tjekket igennem. Jeg har samlet sådan noget før. 😊 uden problemer. 


Mvh
Stefan H. 
jetdirect skrev den 07-07-2018 16:03:05

de 2 kabler med sort+grå som er lagt sammen er den helt lovlig, hvad jeg ved så er jordledninger grøn/gul(samme ledning)  og må ikke føres over i andre farver.

Ligeledes det kabel hvor den blå er klippet over og der stikker en jord ud, det virker som en fusk instalation.

De 2 kabler med sort og grå ledninger må du vide hvor fører hen .

 De sorte grå ledning ved jeg intet om da der allerede sad sådan da vi kom i huset. Men vil prøve at følge dem til ende i morgen. 


Mvh
Stefan H. 

Opdatering til mit spørgsmål. 

Min far som er forhenværende elektriker kiggede på hvorfor den slog hpfi fra når man satte jordledning i. Og han kunne ikke komme på nogen løsning, så vi tændte for hpfi efter montering af jordledning. Og det virker som det skal stadigvæk. 


Mvh
Stefan H. 
Annonce

men virker hpfi relæet stadig hvis man trykker på test knappen og geninkobler relæet når jordledningen sidder på ?


Eftersom din far er elektrikker bør han også kunne se at kablerne med de 2 ledninger som er sort/grå ikke er lovlige.Jord er og skal markeres med et kabel der har farven gul/grøn og ikke som det fusk der er lavet her med sort/grå  som er lagt sammel paralel med et identisk kabel for at opnå 2.5 kvadrat

jetdirect skrev den 12-07-2018 09:24:27

men virker hpfi relæet stadig hvis man trykker på test knappen og geninkobler relæet når jordledningen sidder på ?


Eftersom din far er elektrikker bør han også kunne se at kablerne med de 2 ledninger som er sort/grå ikke er lovlige.Jord er og skal markeres med et kabel der har farven gul/grøn og ikke som det fusk der er lavet her med sort/grå  som er lagt sammel paralel med et identisk kabel for at opnå 2.5 kvadrat

 Ja, hpfi virker osse med jordledning samlet med alt andet. Ja vi snakkede osse om de sort/grå ledningerne. Så det skal vi osse have styr på 


Mvh
Stefan H. 

lyder godt, 

fandt du ud af hvor de 2 kabler endte ?

det 3 kabel man kan ane i bunden af dåsen hvad laver denne ?

jetdirect skrev den 12-07-2018 22:11:43

lyder godt, 

fandt du ud af hvor de 2 kabler endte ?

det 3 kabel man kan ane i bunden af dåsen hvad laver denne ?

 Den jordfarvefe du tænker på med afklippet blå og brun. ? Der skal jeg have en rigtig jordledning imellem. Og over til dør åbner. 


Mvh
Stefan H. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis