Jordledning

Hej LDS,

Vi har fået monteret et automatisk døråbner system pga. konen. Men når jeg vil eftermonter jordledning slår den HPFI relæ fra? Selve stikke. er med jordledning og det er døråbneren osse så forstår det ikke lige. Jeg kan følge jordledning fra spyddet og op til en dåse hvor der sidder en forholdsvis tyk jordledning hvor der osse går nogle sort og lysgrå ledninger fra jordledning. 

Nogen gode ideer 


Mvh
Stefan H. 
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er døråbneren ikke installeret rigtigt, siden du eftermonterer en jordledning? Generelt er det sådan, at når HPFI relæet slår fra, er der afledning til jord. Kunne du ikke lægge et par billeder af dåsen med jordledning og tilslutning af døråbneren ind.


fase

Det var ikke jordleder i samledåsen men kunne følge jordspyddet så fra den dåse og over til hvor stikk. Er samlet i har jeg trukket en 3x1.5mm2 kabel hvor kun jord farven er brugt. Derfor det ses at blå og brun er klippet væk. 


Mvh
Stefan H. 

Er der ikke jord i kablet fra stikkontakten? Jeg forstår ikke rigtigt, hvorfor du har trukket en ekstra jordledning, som i øvrigt burde være udført som 1x2,5 mm2, og ikke på den måde, du har lavet det. Hvad laver de to kabler med sort og grå ledere i den dobbelte samlemuffe. Hvor fører de hen? Jeg går ud fra, at kablet med jordledningen kommer fra jordspyddet. Er døråbneren krævet tilsluttet jord? Jeg kan ikke rigtig se mærkepladen. Hvis den er krævet tilsluttet til jord, står det på den eller i en montageanvisning.


fase

Jo der er jord i stikk. Der er der osse i selve stikket der kommer fra døråbner. Jeg træk en ledning mellem den dåse med jordledning i hen til den dåse hvor døråbner er sat til fordi der ikke var nogle gul/Grøn ledning i dåsen. 


Mvh
Stefan H. 

Hvad hedder døråbneren, og er det et krav at den skal forbindes til jord? Hvad laver kablerne med de sorte og grå ledere i dåsen med jordlederen?


fase
Annonce

Døren hedder Dorma ED100. 

Jeg ved ikke hvad de laver der, men kan se den gul/grønne ledning er forbundet til dem. 


Mvh
Stefan H. 

Det er vel ikke din forlængerledning, der er galt med, tænker på om der kunne være byttet rundt på ledningerne.


Vi prøver igen, i morgen --

Når du ikke ved, hvad de laver der, kunne du så ikke undersøge det. Det ligner noget hjemmegjort installation. Du har heller ikke svaret på, om døråbneren er krævet jordforbundet. Jeg har fundet installationsvejledningen. I den står der ikke noget om, at den skal jordforbindes. Jeg kan ikke uden at måle på installationen finde årsagen til udkobling af HPFI relæet.


fase

På en ED100 foreskriver Dorma, at der skal jord på. Der er også en skrue hvor jordlederen kan monteres, samt hvor jordledning til kabinet og låg kører videre til. 

Personligt tilslutter jeg altid jord til ED100 døråbnere, når vi opsætter dem. Hvis du får den installeret af professionelle, skal den del være i orden. 

Jeg ved dog at mange låsefirmaer sælger og installerer dem, hvor montørerne ikke har en el-teknisk baggrund...


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

de 2 kabler med sort+grå som er lagt sammen er den helt lovlig, hvad jeg ved så er jordledninger grøn/gul(samme ledning)  og må ikke føres over i andre farver.

Ligeledes det kabel hvor den blå er klippet over og der stikker en jord ud, det virker som en fusk instalation.

De 2 kabler med sort og grå ledninger må du vide hvor fører hen .

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis