Må aftrækstørretumbler have aftræk til loftet eller skal det ud i det fri?

Hej Venner.

Jeg har haft gang i en større renovering herhjemme af køkken / bryggers, har dog haft håndværkere til nogle ting, blandt andet at sætte vores gamle aftrækstørretumbler op, men de har sluttet aftrækket så det ender på loftet istedet for at lave et hul i muren ligesom ved emhætten.

Den går ud på loftet over isoleringen, så den ligger imellem isoleringen og beton tagsten.

Er dette ok ? Jeg troede at en aftrækstørretumbler skulle udenfor, men jeg vil ikke ringe og være pigesur før jeg ved hvad normen er :).

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville føre aftrækket ud, så det ender udenfor for at  undgå kondens, som opstår når varm luft bliver afkølet. Så få aftrækket ført udenfor.

fase

Køb en kondenserende tørretumbler, af typen med indbygget kompressor, du spare en masse penge på at etablere aftræk, og samtidig er de meget billigere i drift, så der spare du også penge.

Men som svar på dit spørgsmål, aftrækket skal ud i det fri, enten op gennem taget, eller ud af ydermuren.

Vi prøver igen, i morgen --

Lige der må du godt være pigesur

mvh.

Mikkel

Hvis det ende på loftet så vil du få problemer med fugt og skimmel på loftet da den luft de kommer ud er særdeles fuget og ville sætte sig som kondens på kolde overfalder. Det aftræk SKAL ud i det fri. Ingen diskussion der

Tænk at finde på at renovere køkken og bryggers og så bruge penge på at håndværkerne skal installere en gammel tørretrumbler med aftræk, samt at håndværkerne laver fusk med et hul i loftet til aftrækket.

Som tidligere skrevet, køb dog en kondenstørretrumbler, de er meget bedre, man skal ikke bruge et hul i loftet hvor at varmen fiser ud, uanset om tumbleren bruges elle ikke bruges, plus at varmen fra kondenstrumbleren også indgår i husets opvarmning ved vintertid.

En kondentørretumbler koster jo ikke mange penge, det har sikkert været dyre at betale håndværkeren for at lave et hul i loftet.

Der er mange tumblere at vælge imellem, selv har jeg en Bosch og kan da, lige som Tænk anbefale en sådan.

Annonce

Med mindre håndværkeren har beregnet at sætte en hætte på taget senere.

uldal skrev den 07-07-2018 13:42:52

Med mindre håndværkeren har beregnet at sætte en hætte på taget senere.

Ja taghætten kunne jo være i restordre . . .   

Altså, om det bare var en mandags Bosch jeg havde for et par år siden ved jeg ikke. Men synes at dén kondenserende gjorde luften tyk af fugt, sådan at der måtte luftes massivt ud efter hver tørring.

Så er gået tilbage til aftræk.

Hvis listeomkostningerne pr tørring holder så synes jeg ikke at det er så meget billigere med kondens. Det skal jo holdes om mod den dyrere anskaffelse. Det kunne i hvert fald blive til mange tørringer sidst jeg kiggede.

Men gvad er jeres andre erfaring med kondens - giver de ikke fugt inde?

Vores tidligere kondenstøretumbler, gav lidt fugtig luft fra sig føltes det. Vi har lige fået en ny her i år, en AEG, den synes jeg ikke afgiver mærkbar fugt.

Det er kun kondenstumblere der har en god energimærkning, så det må jo være fordi de bruger mindre strøm.

Hej je_ns

Jeg anerkender fuldt ud at de bruger mindre energi, men (for et par år siden) da jeg kiggede på erstatning af den gamle kondens (hvor der altid måtte luftes ud) og jeg kunne spare 1½ khw  pr tørring mod en merpris på 2000 kr, så syntes jeg ikke regnestykket gik op.

Nu ved jeg godt at det er listeforbrug og ca kwh pris på 2½ kr, men alligevel - det er 500 tørringer inden det "står lige".

Vores står i kælderen og der skal alligevel luftes ud for radon...

Men,  er der ikke andre der har erfaringer - er det bare mig der har set mig gal på kondenstumblere?

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis