Ventilation bad og emhætte

Jeg har en ejerlejlighed i en ejendom fra 1896. Har haft den i 1 år. Nu har jeg lige haft besøg af en elektriker, som monterede en ny ventilator på mit badeværelse. Han gjorde mig opmærksom på at emhætten i køkkenet er sat på samme aftrækskanal som ventilatoren i badeværelset og var i tvivl om dette er lovligt, er der mon nogle der kan svare mig på det? 

Derudover sagde han, at aftræksrøret sad skævt, så han kunne ikke sætte ventilatoren fast helt ind til fliserne på væggen i bunden, da ventilatoren derved ikke ville kunne køre ordentligt. Tænker at tidligere ejer ikke har lavet aftræksrøret korrekt, kan man kræve dette udbedret af tidligere ejer?

Sidst, skal et aftræksrør af stål isoleres udenpå, når det sidder på en bagtrappe og derfra går ud i ydermuren?

På forhånd tak for jeres gode råd og svar, bruger altid LDS når jeg er i tvivl om noget håndværksmæssigt..... der er mange der kan sit kram herinde👍

Mette
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

At blæse fraluft til afkast igennem facaden er noget hø i etageejendomme. Overboen få dit os (røg når det brænder) lige foran vinduet. Der var engang hvor det var tilladt.
Det med at føre fraluft igennem bagtrapperum uden brandsikring (Brand & røgspjæld) er ligeledes noget hø. Når det brænder i din lejlighed vil dine naboer gerne kunne bruge bagtrappen som flugtvej. De gider ikke at der falder en ventilationskanal i hoved på dem og bagtrapperum fyldes med giftig røg fra din lejlighed.
Men også her - har det været lovligt dengang det blev bygget - så er det lovligt endnu. 

Når du blæser varmt og fugtigt luft fra badeværelse igennem et koldt bagtrapperum, kan der godt opstår kondens i kanalen. Isolering er en god ting.

Er der ikke bygningsmæssige kanaler, der er ført hen over taget? 

Din elektrikker kender tilsyneladende ikke til DS 428 "Norm for brandtekniske foranstaltninger ved ventilationsanlæg" (fås gratis på biblioteket). Behøver han ikke, han er elektrikker, men så skal han f.. holde nallerne fra ventilationsarbejde. 

Hvis det kun er fraluft din lejlighed kan du sammenkoble det uden brandsikring. Det er stadig kun dig der dør af røgforgiftningen. Røgen ville jo også kunne havde kommet igennem dørene. Dog må du under ingen omstændigheder være en sammenkobling til naboens lejlighed. 

Men du skal have en tilbagestrømssikring i din badeværeseskanal (Butterfly Ventil, Sommerfugl Ventil, Lindab CAR eller CARU eller en billig en i plast). Du vil jo nødig blæse madosen ind i badeværelset. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis