Hvordan FUGA stikkontakt montage i bræddebeklædning

Hej. Hvordan monteres fuga stikkontakter og afbryderekorrekt i indvendig bræddebeklædning? Under renovering af et værelse skalstikkontakter og afbrydere fornyes. Er den viste montage, som er som deneksisterende montage korrekt? Det er en gammel installation der fornyes. Hvisdet var en ny installation, skulle der så være dåse bagved. Evt. forfradåse? Håberpå mest fakta og mindre moralprædiken til min elinstallatør. På forhånd stortak til alle jer eksperter!  


PerDahlstroem
Hej. Hvordan monteres fuga stikkontakter og... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg vil mene perperdahdahs billede viser en gammel type forfradåse:

Den har også udgange skråt bagud, så det løser ikke problemet. Desuden er der ikke ret meget plads i den, så det er ikke alt nyt materiel, der kan monteres i den. Og så kan den ikke fås fra ny mere.

Genbyg har nogle få: https://www.genbyg.dk/brugte_elartikler/aeldre_serier/lk_minitangent_1961_5_x_5_cm/?view_prod=81933


Hej

Det første billede du viser i selve indlægget er en installation, der faktisk har været lovlig engang. Tager vi et udpluk fra eleftersyns håndbogen står der følgende:

Fra 14. oktober 1966 til 1. januar 1970 kunne stikkontakter og afbrydere placeres i pladevægge uden
dåser, hvis der ikke blev fortaget samlinger med muffer. Der er ikke nogen specifik definition på en plade‐
væg. Det er en væg opbygget af en eller anden form for plade (let skillevæg) med eller uden isolering. 

Jeg vil dog anbefale dig, at få hakket ud i væggen, så der kan installeres en forfradåse, da ved anvendelse af indmuringsdåser vil give problemer med afstanden fra dåsen til pladsens front. Samtidig må man ikke have træ i selve dåsen.

Vedr. stikkontakterne fra dit sommerhus er det rigtig nok en gammel type forfradåse. Hvis de skal skiftes, så vil jeg igen anvende de nye forfradsåser. Dog er installationen ikke ulovlig, og derved kan det sagtens blive sidende.

Samtidig skal jeg lige nævne, at den første opgave vedrørende stikkontakt i pladevæggen er autoriseret arbejde, hvis der skal installeres en forfradåse, da du ændrer på din installation. Du må gerne selv skifte stikkontakt og afbryder, hvilket er også er gældende ved installationen i dit sommerhus. Du kan læse mere om elinstallationer her  


wwww.elbogen.dk - Din El guide

Tak for jeres gode svar! Fantastisk. Udvendige underlag en mulighed, men ikke så pænt. J Gamle forfradåser var oplagt. Hvis man fjerner den der metalbøjle ser de ikke så dybe ud, men ak, de kan jo ikke fås mere i den størrelse og antal der skal bruges.

Ebogen.dk: Jeg må altså gerne skifte stikkontakterne uden at montere dåser. Super. Hvad er egentligt den tekniske/faglige forklaring på at der skal være dåse bagved. Hvorfor er det mere sikkert? Bare sådan for min forståelses skyld og for at kunne vurdere risikoen. Ved ”rigtig” installation på den gammeldags måde uden dåse og ved normal drift uden overbelastning af afbrydere og stikkontakter sker der vel ikke en opvarmning der kan antænde træ eller støv/spindelvæv?


PerDahlstroem

Fra 14. oktober 1966 til 1. januar 1970 kunne stikkontakter og afbrydere placeres i pladevægge uden
dåser, hvis der ikke blev fortaget samlinger med muffer. Der er ikke nogen specifik definition på en plade‐
væg. Det er en væg opbygget af en eller anden form for plade (let skillevæg) med eller uden isolering.

Det er kun, hvis din installation er lavet i det interval, som er nævnt ovenfor, at installationen uden underlag er lovlig.

Der sker ingen skadelig opvarmning af træet ved normalt brug. Max forsikring 13A.



fase

I de nye FUGA stikkontakter og afbrydere hvor man ”bare” stikker ledningerne i, skal man der lave et lille modtræk for at få klemmen til at ”bide i ledningen”/”lave større tværsnit” (mindre modstand), eller skal ledning bare stikkes i og så er det det til 13A?


PerDahlstroem
Annonce

Du afisolerer din ledning og stikker den ned i klemmen og ikke andet. 1,5mm2 kobberledning må sikres med 13A.


fase

Tak Fabrin. :-)


PerDahlstroem
perperdahdah skrev den 13-07-2018 08:18:11

Tak for jeres gode svar! Fantastisk. Udvendige underlag en mulighed, men ikke så pænt. J Gamle forfradåser var oplagt. Hvis man fjerner den der metalbøjle ser de ikke så dybe ud, men ak, de kan jo ikke fås mere i den størrelse og antal der skal bruges.

Ebogen.dk: Jeg må altså gerne skifte stikkontakterne uden at montere dåser. Super. Hvad er egentligt den tekniske/faglige forklaring på at der skal være dåse bagved. Hvorfor er det mere sikkert? Bare sådan for min forståelses skyld og for at kunne vurdere risikoen. Ved ”rigtig” installation på den gammeldags måde uden dåse og ved normal drift uden overbelastning af afbrydere og stikkontakter sker der vel ikke en opvarmning der kan antænde træ eller støv/spindelvæv?

 Hej igen

Det skyldtes, at dåser er varmebestandig. Ved en løsforbindelse, kan de bedre modstå varmenpåvirkning fra en løsforbindelse, og derved mindske risikoen for brand. Derfor vil jeg også anbefale dig at få installeret en forfradsåe. Dog er reglerne sådan indrettet, at hvis det var lovlig på det tidspunkt installationen blev udført er det stadigvæk lovlig idag (Dog med undtagelse af fejlstrømsafbryder).



wwww.elbogen.dk - Din El guide
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis