Etagedæk lydisolere forslag?

Hej 

Jeg skal have lydisoleret mellem stue etagen og 1.sal. 

Jeg har søgt lidt på forumet efter lignende projekter. 

Huset er fra 60'erne og etageadskillelsen opbygget på bjælkelag uden eller med minimal isolering imellem. 

Jeg er selv endt med to ideer. 

1. Ide. Pille eksisterende loft ned (små gipsplader) inklusiv forskalning. Ligge rockwool op og komprimere det lidt for komme af med den hule lyd når der bliver tabt noget på gulvet. Derefter minimal forskalning kun til at holde isoleringen på plads. Derefter lave et gips loft med 2 lag gips som kun har kontakt på væggene. 

2. Ide. Få blæst papiruld lyd ind i adskillelsen nedefra og derefter sætte et lag gips mere ovenpå eksisterende. 

Hvis løsning 2 giv nok reduktion i lyd ville det selvfølgelig være det nemmeste, men jeg har ikke kunnet finde nogen emner i forum hvor det er gjort og det er givet feedback på. 

Hvad tænker i? Er der Evt nogen der har erfaring med papiruld i etageadskillelse ifht lyd? 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Løsningen kommer nok an på hvilke forventninger du har til lyddæmpningen. Som du nok ved forplanter lyde sig i konstruktionen. Eksempelvis vil du stadig kunne høre lyde fra fodtrin der vandrer fra gulv på førstesal, gennem etagekonstruktionen så du kan høre "bump" lyde i underetagen. Din løsning vil efter min mening hjælpe mest ved tale og musik i rummet ovenpå. Og her tænker jeg hvis din gips monteres på forskalling som almindeligt. Hvordan vil du få gipsplader monteret kun ved befæstigelse på mur?

Jeg kender ikke til hvor godt papiruld isolerer, men i et tidligere indlæg er der flere som anbefaler en tung isolering som stenuld.

Min gamle underbo for mange år siden, havde sat æggebakker fast på loftet for at dæmpe lydene fra den tidligere beboer. :-) Han havde først forsøgt at få hende til at lægge gulvtæppe på.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det er svært at finde ud af hvad der er "godt nok"  

Det er lidt spild af tid og penge at få blæst papir uld ind hvis det så ikke er nok, og den anden løsning så alligevel skal laves. Og omvendt selvfølgelig. 

Jeg tænker en stor del af problemet er den hule lyd der er når man banker på gulvet imellem bjælkerne. Men jeg kan godt se at der stadigvæk vil være en lydbro gennem bjælkerne ved løsning 2.

Det nedsænkede loft vil i gangen og de små rum godt kunne spænde fra væg til væg uden fastgørelse i loftet. I de resterende rum vil jeg benytte vibrations dæmpende ophæng lavet til formålet. 

Hvad har du gjort me gulvet ?   vi har den same type gulv hos os men den er gået i stykker. Vi mangler omkring 12 m2      Kan mand køb det nogen steder (Genbrug)     Tak

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis