Grundvands opsivning

Flere af mine ydervægge , har været ramt af grundvands opsivning, og desværre har jeg ikke haft udvidet dækning på forsikring og fået det lavet, hvis muligt den vej igennem.

Jeg fik en delvis forklaring at, fundament udenfor er af kampesten og suger grundvand op, samme gør gulv, hvis det er en kombination af mursten+cement som var brugt 70/80rne. Mursten skulle fungere som svampe,    

I rummet med skjolder på vægge ca. 30cm op, er cement fin, ingen skjolder eller problemer.
Så spørgsmålet er,
Skal vægge rives ned, eller er det skjold, som føles tørt, nu fjernes, eller kan jeg godt male ovenpå , og håbe grundvandet ikke hæver sig de næste mange år igen? Tror primært problemet var sidste efterår med alt den regn.

Så bare male over, eller skal de 30cm+ væg af og pudses op igen på ny af fagmand (jeg ved ikke hvordan).

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Normalt skal man have årsagen fjernet, og så bagefter pynte det op. Det vil sikkert indbefatte omfangs dræn, så grundvand holdes væk fra sokkel, eller hvis du ikke har tagrender / de er utætte. 

Dernæst skulle skjolden tørre op og der kan males igen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Der hvor skaden er fundet nu, er der ingen tagrende, da det er galv på huset.

Og det som sidst blev undersøgt, mente man det var sandfang som var årsagen ved andet rum, nu er vi 10 meter væk fra det sandfang ;(

Og er det ikke en ordentlig omgang hvis omfangsdræn skal under gulve, som så skal op i hele huset? eller mener du udenfor ved sokkel hele vejen rundt?

10 m væk fra brønd, så er det næppe problemet

Ja som ordet henviser til så er omfangsdræn rundt uden om huset. Det etableres ved at grave ned langs husets sokkel og lægge drænrør. Over rørene kan der være sand eller grus for at lette vandstrømmen dertil. Så sænker man grundvands spejlet lige netop der. Rørene lægges med fald hen til f.eks. sandfangs brønd hvis den er langt nok nede.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også