Støttemur revner

Hej!

Jeg står med en hovedpine da min støttemur er begyndt at revne.
Sidste sommer har jeg opført en støttemur af fundablokke, men kan se at den nu er begyndt at slår revner (2 stks). Den første revne kom hen over vinteren, og nr 2 revne kom i løbet af sidste 14 dages tid.

Muren er 3 fundablokke høj - hvoraf den første blok er under jordniveau - , hvilket ikke burde give disse problemer.

Muren er opbygget på følgende måde:
- Fundamentet til muren består af en "pølse" beton på ca. 30x30cm
- Der er brugt 15x20x15 fundablokke, som er jernarmeret både vandret og lodret med 8mm stål.  Jernet er lagt for hvert skifte vandret, og for hver 50cm lodret.
https://www.jemogfix.dk/fundablok-graa-15-cm/4176/9033558/
- Stenene er efterfølgende fyldt op med beton (Støbemix blandingsforhold 1 til 6).
- Til slut er det blevet pudset med indfarvet puds fra Weber.

Hvad kan disse revner skyldes, og hvordan bør man reparere dem?

Ps. beklager billede spam, men kunne ikke uploade dem

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Undergrunden arbejder i takt med temperaturforskellene og det tror jeg ikke armeringen kan kompensere for. 

Rantzau skrev den 03-07-2018 22:02:24

Dit fundament er for svagt. Læser jeg rigtigt at fundamentet kun er 30cm. dybt?

Fritstående støttemurer skal altid og ubetinget som minimum funderes til frostfri og bæredygtig grund.

 Du læser helt rigtigt at fundamentet er ca. 30-40cm dybt. Umiddelbart mente vi at det burde være nok, da den "kun" skal bære 3 stens højde.

Vi mente at det vil være overkill at grave fundamentet 80-90cm ned, da hele muren kun er 60cm (45cm over jordniveau)

Er der nogle måder hvorpå dette kan udbedres på nuværende tidspunkt?

Du skulle have været dybere nede med dit fundament. Men som det er nu ville jeg skære en rille med den store vinkelsliber der hvor den revne er og pudse det pænt igen revnen skal bevares i pudset og så bare håbe den ikke knækker flere steder nu


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Din støttemur kan ikke reddes. Det bliver kun værre.

Fjern den og funder til mindst 90 cm. dybde som regnes for frostfri dybde, som den nye støttemur hviler på.

P.S Brug IKKE resterne af den nedtagne støttemur som tilslag i det nye betonfundament.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Vil muren kunne redes ved, at skære en vandret rille i muren (ca 50cm på hver side af rillen), armere den med yderligere jern, og efterfølge pudse op igen? 

Ligesom denne artikel foreskriver? 

https://www.xl-byg.dk/goer-det-selv...tipuds.htm

Vil helt undgå at vælte hele muren som Rantzau skriver - selvom det måske er den helt korrekte løsning

Nej - artiklen du henviser til omhandler sætningsskader, og det er noget helt andet.

Der er i dit tilfælde desværre ingen reparations muligheder der overlever næste omgang frost. 

Den nuværende tørke forstærker kun revnedannelsen. 

Bid i det sure æble og få opført ny støttemuren som anbefalet. Det er fast arbejde i al evighed at reparere revner i den nuværende støttemur. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej.

Hvor langt er der mellem revnerne?

Som beskrevet er fundamentet umiddelbart ikke dybt nok.

Der findes 3 muligheder:

1) Fjerne eksist. og opfører nyt med fundaments dybde på min 900 mm. forskrifterne fortæller 1200 mm ved fritstående fundamenter.

2) Udføre en gennemgående deletationfuge på maks hver 3. meter. 

3) Hver 2500 mm udgraves der under fundament 300 x 300 mm i en dybde på 900-1200 mm så disse fungere som punkt fundamenter. Revner udskæres i en dybde på 30 mm og 15 mm bred. revner udfyldes med egnet mørtel. C 100:400

Hilsen Martin


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Gennemgående deletationfuger er ikke løsningen i dette tilfælde. 

Det bagvedliggende jordtryk vil med statsgaranti få murstykkerne til at tilte mere eller mindre så muren bugter sig. Det er kun et spørgsmål om kort tid, og det bliver kun værrer.

Punktvis understøbning virker kun mod lodret påvirkning. Det sideværts jordtryk vil stadig få muren til at tilte da nuværende fundament er ekstremt lille. Nu bare med nye brud.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Bygningskonstruktør skrev den 03-07-2018 23:44:32

Hej.

Hvor langt er der mellem revnerne?

Som beskrevet er fundamentet umiddelbart ikke dybt nok.

Der findes 3 muligheder:

1) Fjerne eksist. og opfører nyt med fundaments dybde på min 900 mm. forskrifterne fortæller 1200 mm ved fritstående fundamenter.

2) Udføre en gennemgående deletationfuge på maks hver 3. meter. 

3) Hver 2500 mm udgraves der under fundament 300 x 300 mm i en dybde på 900-1200 mm så disse fungere som punkt fundamenter. Revner udskæres i en dybde på 30 mm og 15 mm bred. revner udfyldes med egnet mørtel. C 100:400

Hilsen Martin

 Der er ca 2,5m mellem de to revner. Jeg har forsøgt at illustrere det nedenfor.
Jeg er umiddelbart ikke så bekymret for sideværts jordtryk påvirkning, da jorden på bagsiden kun er ca 30cm højt.

Hvis det er muligt, vil jeg klart foretrække forslag 2 eller 3, da jeg meget gerne vil undgår at fjerne 14-15m mur.

Hvordan fastgøres punktfundamentet til det eksisterende fundament, og hvor vil du placere punktfundamentet i forhold til de nuværende revner? 

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis