Støttemur revner

Hej!

Jeg står med en hovedpine da min støttemur er begyndt at revne.
Sidste sommer har jeg opført en støttemur af fundablokke, men kan se at den nu er begyndt at slår revner (2 stks). Den første revne kom hen over vinteren, og nr 2 revne kom i løbet af sidste 14 dages tid.

Muren er 3 fundablokke høj - hvoraf den første blok er under jordniveau - , hvilket ikke burde give disse problemer.

Muren er opbygget på følgende måde:
- Fundamentet til muren består af en "pølse" beton på ca. 30x30cm
- Der er brugt 15x20x15 fundablokke, som er jernarmeret både vandret og lodret med 8mm stål.  Jernet er lagt for hvert skifte vandret, og for hver 50cm lodret.
https://www.jemogfix.dk/fundablok-graa-15-cm/4176/9033558/
- Stenene er efterfølgende fyldt op med beton (Støbemix blandingsforhold 1 til 6).
- Til slut er det blevet pudset med indfarvet puds fra Weber.

Hvad kan disse revner skyldes, og hvordan bør man reparere dem?

Ps. beklager billede spam, men kunne ikke uploade dem

Hej! Jeg står med en hovedpine da min støttemur... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Du var heller ikke bekymret for fundamentet med kun 3 rækker fundablokke.

Der skal såmænd ikke mere end 10cm. højdeforskel før det sideværts tryk er større end din nuværende mur kan klare uanset punktvis understøbning, men det er naturligvis din beslutning.

Det kritiske punkt er understøbningens vedhæftning til nuværende fundament.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Spring aldrig over gærdet hvor spinaten gror højest.   

Gør det rigtigt denne gang. Grav hellere et spadestik for meget end for lidt. 

Rådet er stadig det samme - mindst 90cm og gerne 120cm.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej,

Normalt støber man ikke i frostfri dybde til støttemure. Man graver ud til frostfri og intakt dybde, hvad end der kommer først. Så fylder man stabilgrus i op til ca. 300 mm under terræn. Stabilgrusen har meget høj permabilitet, så der står ikke vand i det - så det giver ikke opbrud ved hår frost. 

Herefter støbes randfundamant, hvor der ligges vandret armering i - to Y10 i hhv. Top og bund. husk 500 mm overlæg ved endestød samt hjørner. Sæt gerne den første blok i den våde beton og sæt lodret armering i med det samme. Stil de sidste blokke op med med vandret armering, igen husk overlæg ved endestød. Udstøb og vibrer betonen.

Lav gerne bagfald på terrænet op ad støttemuren.



/K

Stabilgrus som bærende underlag som KSC beskriver, gælder for støttemurer opført med knasfuge.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Jeg har idag haft en murer ude og kigge på muren. Han mente at man i første omgang kunne forsøge sig med armeringnet og en ny omgang puds, samt aluprofiler i hjørnerne

Kunne det evt. være en løsning? 

Læg mærke til murens formulering: "i første omgang" og "kunne forsøge sig med".

Det lyder ikke til at han helt tror på projektet.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det kan være det ser pænt ud i x antal dage, uger eller måneder. Men det er bare indtil muren evt sætter sig yderligere. Jeg vil mene at den løsning er i samme kategori som den med at lave en deletationfuge hvilket jeg ville gå med i første omgang da der rent faktisk er mulighed for muren at sætte sig yderligere uden at det kan ses.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg er med Rantzau her.. Lav det ordentligt, eller reparer hvert år. Valget er jo dit

Mvh.

Mikkel

En beboer i landsbyen hvor jeg bor, har lavet en støttemur nogenlunde svarende til trådstarter som ligger tæt på vejen og en niveauforskel på mellem 20cm. og godt 60cm.

Han har banket en spunsvæg ned i adskillige meters dybde. Det er vist nok meningen at der senere skal opføres en skalmur med et solidt fundament som skjuler spunsvæggen.

Det skal også nævnes at den pågældende er ansat i et entreprenørfirma der har ry for at lave arbejdet ordentligt - første gang.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis