arbejde i gasbetonvæg

Der skal laves en åbning til en extern dør til min baderums-tilbygning til mit hus, størrelse ca. 200 x 60 cm, således at evt. sommergæster i et udhus jeg har, kan få adgang til et wc uden at skulle gå igennem huset.
Tilbygningen er af gasbeton, ca 20 cm tyk, og med sten af varierende længde (se fotos).I den ene side skal alle sten brydes ned, der ligger op til murstenshuset. I den anden side kommer jeg ikke udenom at skulle dele nogle gasbeton sten midt over. Indvendig fra kommer jeg til at ødelægge en pæn flisevæg, men det kan ikke undgås, selv om det smerter at skulle gøre det.
Jeg regner med at kunne klare nedbrydningen selv, og bruge pengene på en dør efter mål, der åbner udad. Døren kommer til at sidde lige ved siden af den almindelige dør til baderummet, der åbner indad. Begge døre sidder i modsat side af bruseren, dvs.vådrumsbehandling er ikke nødvendig. Selve døren skal bestilles efter mål, incl. greb og lås. Jeg har fundet en leverandør på nettet, der klarer opgaven for en 5-6 K, hvilket jeg er  tilfreds med efter at have set priser på nye døre rundt omkring. Der skal vel anbringes en ovenligger til at holde på resten af gasbetonen, der ligger ovenfor døråbningen?
Jeg har tidligere med gode erfaringer nedbrudt en enkel murstensvæg, men jeg er helt på bar bund med gasbeton og kender ingen med erfaring heri.
på mine fotos har jeg angivet den planlagte dørs placering med gult omrids/skraveret med gult.

Spørgsmål:
kan mit projekt lade sig gøre?
hvis ja, hvilket værktøj skal bruges til nedbrydningen?(jeg kommer vel ikke langt med en alm. hammer og mejsel)
skal der begyndes indefra eller udefra, eller er det ligemeget?
hvordan deler jeg en gasbeton-sten midt over?
hvordan klarer jeg at lave åbninger til ovenliggeren i mursten, hhv. gasbeton?

Regner med, at leverandøren kan give anvisning på, hvorledes dørkarm og bundbræt skal gøres fast i døråbningen.

Er der et bud på et tidsforbrug til sådan et projekt? Jeg er ene mand (pensionist) om opgaven. Det er meningen at jeg først vil forsøge at lave åbnningen i muren, inden jeg bestiller døren, således at jeg er sikker på de rette mål.
jeg har længe ledt på nettet for at finde et svar vdr. nedbrydning af en gasbetonvæg, men kunne faktisk ikke finde noget. Derfor håber jeg herigennem at høre fra nogen der har prøvet det i praksis. Det er meget muligt at jeg vælger at droppe projektet, hvis det viser sig alt for bøvlet - det er derfor jeg spørger her.



Der skal laves en åbning til en extern dør til min... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan  skrue et bræt på hver side, hvor du skal save, så er det nemmere at save helt lige.

Få en til at kikke på modsat side, så du holder dig på sporet.

En gasbeton sav er nemmest ar save det ud med, men en fukssvans kan da også godt bruges.

Hvis du har et Biltema i nærheden har de en sav til en overkommelig pris.

https://www.biltema.dk/varktoj/handvarktoj/save/betonsav-28-2000034776

 


Vi prøver igen, i morgen --

Halløjsa, ja der gik lidt tid, men jeg har valgt en anden mulighed, og vil lige afslutte sagen. Tak til alle, ikke mindst Jens og Fabrin. Jeg ville have gået videre med sagen som den stod, men så løb jeg ind i en bekendt i et supermarked, som for længe siden havde fortalt mig at han arbejder professionelt bl.a. som nedriver. Jeg satte ham ind i problemstillingen, han kom og kiggede, og fortalte mig, at der ikke var plads til, at boremaskinen kunne komme til, med mindre wc-kummen blev flyttet. Det blev vraget af økonomiske årsager. Så begyndte jeg at tænke, og fandt på at lave en dør i den anden side af baderummet. Problemet her var blot det, at der var en radiator i vejen. Ups.  Hen til blikkenslageren og aftale en tid for besigtigelse- hvad vil det koste at flytte radiatoren plus varmtvandsrøret til bruseren? Ups igen. Det viste sig, at det kan laves - sandsynligvis  eller muligvis - for godt og vel 5 K plus moms. Det var det jeg havde afsat til døren, så jeg nærlæste den blå avis temmelig intensivt og fandt en smal og billig dør - godtnok indendørs - med ramme, totalt ca 65 cm i bredden, som jeg afhentede i min lille pispotte (undskyld) af en bil, det kunne lige gå an med bredden. På mandag kommer bliktuden og fjerner radiatoren og sætter en ny mindre radiator op, som kun fylder 40 cm i bredden. Den skulle kunne opvarme rummet, der kun er knap 6 kvm.

nedriveren skal have en timeløn, men det er ikke nær en svendeløn.  

jeg er lige blevet færdig med at reparere dørkarmen og male den, selve døren regner jeg med at give udendørs træfarve. Det er en almindelig træ fyldningsdør. Karmen har fået linolie inden jeg malede den med udendørs træfarven. Jeg regner med, at min nedrivende bekendt er inde i tingene. Sådan en boremaskine til at bore igennem gasbeton er en stor specialmaskine, det ville vel aldrig kunne svare sig at jeg anskaffer mig sådan en- til at bruge een gang og aldrig siden. 

Det bliver formentlig en langt  bedre løsning - nu hvor døren kommer til at vende ind mod min terasse og udhusene, som er mere praktisk for gæsterne, inclusive mig selv.  

til vinter har jeg tænkt mig at lave en ramme , af lægter, med isolering i , som jeg kan sætte ind foran døren, udefra, da døren ikke bruges om vinteren. Det skulle vel svare til K-værdien for gasbeton med en dør og extra isolering. 

nok om det, håber det hele går godt, specielt det med bliktuden, jeg vil ikke håbe han har ti tommelfingre som mig....

Hej

Det lyder til du får styr på det. Men der skal nu ikke meget boremaskine til at bore i gasbeton, men det vil du nok opdage. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det var nemlig helt korrekt, det med boremaskinen. Jeg troede der skulle en speciel boremaskine til, det skulle der ikke - en ganske boremaskine, der kræves blot et bor der kan gå 20-25 cm ind i væggen. Og det havde jeg ikke. Og min medhjælp lovede at have en sav med, med hans klinge var ikke lang nok, så vi endte med at slide hans ene medbragte fukssvans op, plus to af mine. men så kom vi også igennem. Gasbetonen er umådelig let at save i, men det sviner som bare h...., og det var der også én der nævnte for mig her i forum, så vidt jeg husker.  Vi savede skævt, men kom igennem (det var hedebølge). jeg klarede selv det med karmskruer (de bider så fint i gasbeton, at der slet ikke skal andet til end en lang skrue). Min medhjælp havde en ovenligger med  - en jernstang, der blev banket på plads lige ovenover døren. 

flytning af radiatoren, foretaget af vvs-firma, blev et helvede uden lige, det er en helt anden historie, men den gamle radiator endte med at blive fjernet, så der blev plads til en dør. 

jeg medsender nogle fotos af slutningen på projektet, således at jeg kan lukke den parentes jeg selv har åbnet, og afslutte sagen her. Der mangler at tilføjes, at i vinterperioden har jeg tænkt mig at fylde døråbningen udefra med isolering, og sætte en plade for - i bunden kan den stå i klemme mellem trinet og væggen, foroven ved jeg ikke endnu, men jeg planlægger en baldakin foroven, så den må kunne gøres fast dér.

dørtrinet af gasbeton er min egen opfindelse, jeg har selv støbt den fast og er rimelig stolt af det, når nu man nu engang er retarderet hvad angår praktisk håndelag.

tak for denne gang

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også