Ny gulvkonstruktion med gulvvarme

Jeg skal renovere et gulv (ca. 70m2), som i dag ligger på strøer, som er klodset op på et betonlag. Konstruktionen er fra '64. Der er ~15cm fra overkant af beton til overkant af gulv.

Jeg vil gerne have den bedst mulige isolering, men jeg vil også meget gerne være fri for at fjerne betonlaget og grave ud - det er alt for dyrt og tidskrævende, og vil formentlig også kræve understøbning af indre vægge, da jeg er ret sikker på de er bygget ovenpå klaplaget. Jeg påtænker derfor at lave følgende løsning:

- Beton'en afrettes med sand

- Herpå 10cm Kingspan TF70 trykfast isolering (lambda-værdi 0,022, svarende til ~18cm almindelig EPS)

- Herpå Dampspærre samt gulvpap.

- Herpå 22mm spånplade med spor til gulvvarme (Novopan Klimagulv)

- Herpå Alu-varmefordelingsplader, pex-slanger samt gulvpap

- Herpå 12mm gulvspånplade som fastskrues (nødvendig for at sikre tilstrækkelig stivhed og undgå deformationer langs randzoner, ifølge Novopan)

- Herpå gulvpap

- Til sidst 14mm lamelplank svømmende klikgulv

Novopans tekniske supporter anbefalede at placere 12mm spånpladen ovenpå klimapladerne, da dette gav det bedste underlag for trægulvet, men jeg overvejer at bytte rundt således at klimapladen ligger øverst. Så er der ingen risiko for at komme til at skrue i en varmeslange, og det vil også gøre at fremløbstemperaturen kan sænkes ca. 3 grader.

Er der nogen der har gode/dårlige erfaringer med lignende konstruktioner?

Jeg skal renovere et gulv (ca. 70m2), som i dag... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Midre isolering og ingen beton giver selvfølgelig mindre gravearbejde. Men har stadig til gode, at se et klinkegulv på en let konstruktion, som efter få år ikke har skrukke klinker og/eller løse fuger - om dette skyldes dårligt håndværk eller projektering skal jeg ikke kunne sige.



/K

Jeg er færdig med mit gulvvarmeprojekt, så her er en opfølgning.

Jeg endte med følgende konstruktion:

- Afretning med sand på klaplag

- 7cm Kingspan isolering TF70

- Dampspærre

- Jackon EPS sporplader Ø16 mm (3cm tykke).

- alu Varmefordelingsplader

- Gulvpap

- 22mm gulvspånplade

- Timberlit 2mm

- 15mm lamelplankegulv

Jeg vil ikke tøve med at anbefale løsningen til andre. Det er nemt at gå til, og der er ingen knirk overhovedet, heller ikke når gulvvarmen tændes. Gulvet føles bestemt heller ikke blødt eller eftergivende på nogen måde, det føles fuldstændig ligesom det gulv der er placeret på en betonplade.

Det er klart, at varmetabet er betydeligt højere end hvis man havde gravet ud og lagt 30cm isolering, men omkostningerne ved sådan et projekt ville blive meget store.

Ifølge kingspans beregner, så lander konstruktionen med 70mm Kingspan TF70 på en u-værdi omkring 0.21 . Jeg er ikke helt skarp på varmetabsberegninger mod jord, men et overslag giver omkring en 1000kWh i varmetab om året.

Besparelsen ved at grave de 65m2 ud, understøbe indermure og efterisolere med 30CM EPS er altså under 500 kroner om året. Det står selvsagt overhovedet ikke mål med de omkostninger der vil være ved sådan et stort projekt.

Til gengæld kan man formentlig godt opstille et OK regnestykke ved at anvende Kingspan TF70 fremfor almindelig EPS isolering, på trods af at det er noget dyrere.

Den tidligere konstruktion bestod af 5 cm rockwool mellem strøer (ingen isolering under strøer), og derudover var der ~40m uisolerede varmerør placeret under isoleringen direkte mod beton. Der er altså ingen tvivl om, at den nye konstruktion er langt bedre isoleret end den gamle.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Tak for update.

Lav endnu en om 1 år. Det kunne være godt at høre om trykstyrken i kingspan holder.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Tak, skal først i gang til foråret. Men med

den løsning skal jeg stadig hakke eksisterende betonlag op for at få plads. ok. Men udgravningen spares. Kan nogen svare på om beregningen lever op til BR om udgift/energibesparelse?


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Hejsa


Jeg går og overvejer mulighederne, for en lignende konstruktion..  Jeg har dog ca 20cm, fra terrændækkets overkant, til gulv overkant.  

Jeg har spurgt Kingspan ad, hvilken læsning de anbefaler, og det jeg studser over er at de anbefaler at dampspærre placeres direkte ovenpå terrændækket..  altså under isoleringen..

Jeg kan læse du har gjort det omvendt.. Hvad er mon det rigtige?


Og forresten,  fedt du følger op, og beskriver din løsning, og hvordan du d

Synes det fungerer.. 

Kan du forresten sige, hvor du købte Kingspan, og hvad det kostede?


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hej,

Endnu en update.

Jeg er 100% tilfreds med min konstruktion. Der er ingen som helst problemer med undergulvs-konstruktionen overhovedet. En 22mm gulvspånplade ligger stabilt oven på trykfast isolering, der er absolut intet der tyder på at isoleringen på nogen måde giver sig. Der er heller ingen knirkelyde.

Der er en lille ulempe ved at have både trægulv og spånplade placeret oven på gulvvarmen. Det giver lidt længere reaktionstid end hvis det kun er trægulv ovenpå gulvvarmen, men dog langtfra så lang reaktionstid som gulvvarme indstøbt i beton.

Kingspan anbefaler rigtignok dampspærre ovenpå terrændækket, for at beskytte mod opstigende fugt. Jeg vurderede ikke, at det var nødvendigt i mit tilfælde, og jeg var mere bekymret over at undlade en fugtspærre mellem isolering og gulv eller skulle have dobbelt fugtspærre for at beskytte mod kondens fra den fugtige indeluft i stuen.

Jeg købte kingspan ved gulvvarmeshoppen.dk . Jeg gave omkring 13k inkl. moms og levering for ca. 70m2 isolering i ca. 6cm tykkelse.
Hej Anders, kan du give endnu en update her 2 år efter?
Er det stadig som da det var nylagt?

Vh
Rune
Hej,

Ja, det er stadig som da det var nylagt, ingen problemer med knirk eller lignende. Men hvis jeg skulle lave det i dag, så ville jeg bytte rundt på spånplade og gulvvarmepladerne, så spånpladen er under gulvvarmeslangerne. Det ville give bedre afkøling og hurtigere reaktionstid.
Kanon, tak for svar.
Kan du sige noget om dit varme forbrug før/efter og hvor mange M2 har du i alt? 
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også