Ny gulvkonstruktion med gulvvarme

Jeg skal renovere et gulv (ca. 70m2), som i dag ligger på strøer, som er klodset op på et betonlag. Konstruktionen er fra '64. Der er ~15cm fra overkant af beton til overkant af gulv.

Jeg vil gerne have den bedst mulige isolering, men jeg vil også meget gerne være fri for at fjerne betonlaget og grave ud - det er alt for dyrt og tidskrævende, og vil formentlig også kræve understøbning af indre vægge, da jeg er ret sikker på de er bygget ovenpå klaplaget. Jeg påtænker derfor at lave følgende løsning:

- Beton'en afrettes med sand

- Herpå 10cm Kingspan TF70 trykfast isolering (lambda-værdi 0,022, svarende til ~18cm almindelig EPS)

- Herpå Dampspærre samt gulvpap.

- Herpå 22mm spånplade med spor til gulvvarme (Novopan Klimagulv)

- Herpå Alu-varmefordelingsplader, pex-slanger samt gulvpap

- Herpå 12mm gulvspånplade som fastskrues (nødvendig for at sikre tilstrækkelig stivhed og undgå deformationer langs randzoner, ifølge Novopan)

- Herpå gulvpap

- Til sidst 14mm lamelplank svømmende klikgulv

Novopans tekniske supporter anbefalede at placere 12mm spånpladen ovenpå klimapladerne, da dette gav det bedste underlag for trægulvet, men jeg overvejer at bytte rundt således at klimapladen ligger øverst. Så er der ingen risiko for at komme til at skrue i en varmeslange, og det vil også gøre at fremløbstemperaturen kan sænkes ca. 3 grader.

Er der nogen der har gode/dårlige erfaringer med lignende konstruktioner?

Jeg skal renovere et gulv (ca. 70m2), som i dag... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, jeg lavede en række andre ændringer i samme omgang, bl.a. nye vinduer, så jeg kan ikke sige noget om hvilken effekt gulvet har haft isoleret set.
Hej Anders
Tak for din jævnlige opdatering omkring dit projekt.Da jeg har et lignende projekt i tankerne, kunne jeg godt tænke mig at vide om du lavede alt arbejdet selv eller i givet fald hvilke dele du fik håndværkere til?
Hvad var den samlede pris for de 70 m2 (ca)?
Mvh Preben
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Anders
Jeg skal selv til at lave en ligende gulvopbygning i mit hus, dog med EPS S250 i stedet for kingspan. Det lyder jo til det er en god og holdbar løsning, og det er super fedt med din opfølgning på projektet. Vil dog lige høre hvad for noget sand du brugte til afretning af klaplaget. Var det f.eks. bare noget almindeligt flisesand fra den lokale grusgrav
Vh. Simon
Hej Simon
Jeg følger også med her🙂
Så vidt jeg ved, anbefales det at anvende ovntørret kvartssand. 

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også