RTenovering af kældervægge?

Jeg har en kældervæg, som jeg har banket en del puds af. Jeg er nået ind til et lag med sten og sand, som er ret løst. Nogle steder er det meget løst og andre steder er det hårdere. Hvordan bør jeg renovere denne væg (se billeder). Hvordan kan jeg stabilisere den eksisterende overflade med sand og sten og hvordan skal jeg så efterfølgende pudse det op. Jeg overvejer følgende:

Først et tyndt lag med fliseklæb til at stabilisere og derefter en Weber 50/50/700 mørtel og til sidst nogle multipor plader.

Det største problem er at jeg skal have stabiliseret det eksisterende, som jeg synes sidder ret løst.



13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nu følger jeg lige op fra den ande tråd her.

Fliseklæb og KC-mørtel er meget tætte materialer (set i forhold til hydraulisk kalkmørtel). Derfor bliver fugten indelugget i væggene med fugtproblemer til følge.

Generelt gælder det at rigtig mange af de moderne materialer simpelthen ikke dur til renovering af gammelt byggeri, fordi det er lavet til andre forhold end dem der er tilstede i det gamle byggeri. En moderne kælder ville jo være lavet med fuldt dræn og ingen fugtproblemer overhovedet, mens gamle huse er opført under helt andre forhold. Det er ikke et problem hvis man bruger materialer der er beregnet til den slags forhold, men hvis man blot bruger det man kender kan det give problemer. Både på grund af fugt men i en del tilfælde også fordi materialerne kan arbejde dårligere sammen. Dit hus er fx nok pudset med kalkmørtel og du kan også opleve at der er væsentligt mindre cement i den beton dine vægge er lavet af end man bruger idag. Putter du moderne materialer på hæfter de dårligere pga forskellene og fugtproblemerne får større betydning.

Læs gerne denne artikel hvor det med fugt og kældre er uddybet lidt http://www.dagensbyggeri.dk/artikel...lbehandles 


Ask

Tak for det Ask. Ideelt set ville jeg bare bruge kalmørtel, men jeg er bange for at det ikke kan "binde" den eksisterende væg, fordi den er så porøs. Men det er måske ubegrundet?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Den frygt tror jeg er helt ubegrundet. 

For det første hvis væggen  er for porøs vil du få problemer med at få hvad som helst til at binde. Uanset hvilket materiale du bruger ændre det jo ikke underlaget.

Når det så er sagt var der også nogle steder hvor min væg var lidt løs i det. Men jeg fjernede så meget som gav mening inkl. en hård fejning med kalkkost også lavede jeg udkastet i den tynde grundingsmørtel (efter en meget grundig forvandling af væggen). Derefter var der et fint hårdt underlag som jeg kunne pudse op på. 

Jeg vil gerne medgive at det rent praktisk nok er en lille smule snævrer at lave udkastet end at smide fliseklæb på (der jo netop hæfter dejlig nemt på alt). Men det kan sagtens lave sig gøre. Gør lidt ala på denne her video https://www.youtube.com/watch?v=DyU8xq8sqQk (dog brugte jeg en lidt tykkere opblanding og var meget opmærksom på at sikre en høj dækningsgrad netop for at have noget at pudse videre på). 

Rent vedhæftningsmæssigt kan kalkmørtel være helt ligeså fin som moderne materialer. Huse bygget i den første halvdel af 1900-tallet eller tidligere er normalt muret fuldstændig op i kalkmørtel, så det kun er fundamentet hvor der måske er brugt cement og det holder jo fint.

Kalkmørtel har ikke helt samme styrke som cement baserede produkter, men i langt de fleste tilfælde har man sket ikke brug for den høje styrke også kan den snarer skabe problemer fx fordi den ikke kan arbejde så godt sammen med andre materialer.


Ask

Jeg har lige talt med Weber og de anbefaler følgende, efter at have set billederne:


- vande væg
- et lag med WEBER HÆFTEMØRTEL MULTI 280 (https://www.bauhaus.dk/weber-haeftemortel-multi-280-25-kg.html?gclid=EAIaIQobChMI8NfflrCA3AIVR53VCh1JkAwtEAQYAiABEgKwAPD_BwE&gclsrc=aw.ds)
- Presse et net ind i den våde mørtel
- Pudse ovenpå med WEBER HÆFTEMØRTEL MULTI 280


Er der nogen holdning til det?

Det er vel svarende til denne opbygning:


Med den ujævne væg du har, tror jeg du kommer til at købe dig fattig i 280. Det er ikke særlig let at arbejde med i de tykkelser du skal op i.

Du nævner du vil slutte med multipor. Var det ikke mere oplagt at bruge limen til disse til at udjævne væggen samtidig med at de klæbes op? Den løsning har jeg selv overvejet, men min væg er vist lidt mere jævn end din.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Væggen er meget, meget ujævn, der er minimum 10cm forskydninger (se billeder), så den skal pudses før jeg sætter multipor på. Er multi 280, som Weber anbefaler mig diffusionåben nok? Det undrer mig nemlig lidt at de anbefaqler den.

Nu talte jeg så med Kalk.dk og de foreslog følgende:

1 forvande
2 udkast med kh 100/400 0-5 mm
3 lad tørre
4 forvande
pudse med kkh 20/80 475 0-4 mm ( i lag af maksimalt 3 gange korstørrelse ad gangen, dvs. 12 mm)


Hvad tænker I om den?


For mig at se er kalk.dk's løsning identisk med min bortset fra at de bruger Rødvig produkter hvor jeg har brugt produkterne fra nordisk NHL, men begge dele er hydraulisk kalkmørtel og jeg kan ikke se den store forskel (deres grundingsmørtel er lidt mere grov, men det er nok faktisk en god ide til dine ujævne vægge). 

Så den syntes jeg sjovt nok er god :-)

Weber løsning ville jeg tilgengæld kasserer. Dels er den som jenshøj skriver ganske dyr og dels så er 280 cementbaseret og ikke vildt diffusionsåbent (det er basalt set en blanding mellem mørtel og fliseklæber, så den er lidt lettere at få til at sidde fast)


Ask

Husk iøvrigt at multipor pladerne ikke skal limes men samles med en af de mørtler de anbefaler til kælderbrug


Ask

Tak! Er der forskel på en C 100/400 og en kh 100/400? En anden har nemlig foreslåt udkast med en C 100/400 og jeg ved ikke om det er en helt fjerde løsning.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også