400v til 230v

Hej

Jeg har kigget lidt i hjælpen/svarene herinde, mht. til at "trække" x-tra 230v ud fra et kraftstik.

Jeg har gjort det samme - dvs.  udnyttet en fase til vaskemask/tumbler ud fra følgende råd :

13A forsikring på grp. ( men der er plads til 16 ) - skal der nye bundskruer i ?

Hvis det føres videre til en afbryder, mener jeg både fase og nul skal afbryde ? ( eller er det kun på højere IP-stadie )

Må man udnytte flere af de 3 faser - her tænker jeg kabeltræk til ex. udhus/bryggers osv ? 

Hvis der er 13 A forsikring skulle en  1,5mm kobber være nok ? ( jeg ville så se realistisk på længden ) 

- Dette er kun udtryk for min ca. viden, og rettelser skal være velkomne.

Jeg har i forvejen 2 x 10A fastsikr., 1x13 automat, 2 x 16A 400v grp., den ene som sagt med 13A

På forhånd tak og god søndag.


 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du har ret langt hen ad vejen. 

Man må trække 230 v ud til f.eks. en stikkontakt fra 16 A gruppe hvis materiel er godkendt til 16 A. Det skal så være 2,5 mm2 ledninger og stikk. til 16 A. Fuga stikk. er det kun dem uden afbryder det er det. 

Man må også gerne trække en hel installation ud fra 16 A men det er ikke så smart da alt materiel skal være til 16 A og det er ikke særlig let at køre med 2,5 mm2 ledninger i alt materiel. Ligeledes er afbrydere ikke godkendt til 16 A

Man  må bruge alle 3 faser til hver sin stikk./ forbruger. Men netop til en hel installation får du problemer ved 16 A sikringer. men ved13 A må man boltre sig som man vil. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for god info - kan forstå at 16A generelt isoleres fra 10A system og heller ikke er lovligt i en fælles samledåse. Er det pga. hurtigere responstid, de 13A er indført på 230v linjen nu?  


 

Det har ikke noget med 10 eller 16A at gøre. Man må aldrig ( og det har været gældende "altid" ) blande forskellige grupper i samme kabel, lampeudtag, stikkontakt eller samledåse. Det skal være således at når der er afbrudt ved an gruppe så ved man at det er uden spænding hele vejen igennem. 

Eneste undtagelse er naturligvis ved sikringsskabet, hvor man dog også skal kunne genkende hver gruppe. 

Når jeg skriver "gruppe" så menes sikringsgruppe. Der kan godt være 3 faser i 1 gruppe, f.eks. ved komfur og vaskemaskine m.m. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Super Erik - godt lige at få det helt på plads.

Jeg påtænker at nummerere nogle kontakter i værksted og udhus, der ikke umiddelbart kan relateres til tavlen. ( læs gruppe ) . De er koblet på den nye gruppe med autosikring ( 13A ), der føder alle panelkontakter rundt om i huset.. har det nogen betydning, udover det gør det nemt at lokalisere..?


 

Numre på stikkontakter har naturligvis ikke nogen skadelig effekt. Det benyttes i udstrakt grad på kontorer, virksomheder, plejehjem, sygehuse og meget mere. Men i privat hjem er det så simpelt at det ikke er nødvendigt. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Du ved forhåbentlig, hvor din gruppetavle er, så det burde ikke være nødvendigt at mærke dine stikkontakter med tilhørsforhold (tavlenummer og gruppe). Noget andet er, at jeg ville lave en 16A gruppe til garage/værksted, sådan at du var fri for at andre forbrugere på installationen bliver berørt af en sprængt sikring. Der kunne eventuelt laves en lokal tavle, så man kunne dele forbruget på stikkontakter og maskiner og dermed sikre installationen ned til 13A. Nå, men det var et indlæg fra en, der ikke skal betale for arbejdsløn for installationen :-)


fase
Ahh i see , hvad skal jeg så købe 😬

 

sunshine2003 skrev den 02-12-2023 22:41:31

Ahh i see , hvad skal jeg så købe 😬

Købe til hvad?


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis