Mangler jord i stikontakten

Har et sommerhus med et lille skur hvor vi gerne vil have en vaskemaskine installeret.

Der er trukket et 2 x 1,5 over til skuret uden jord.

Kan man opsætte ny stikkontakt med jord og tilslutte en jordledning der monteres til jordspyd eller skal der trækkes et nyt kabel over til Skuret.

Har både en jordledning og 2 m kobberspyd


14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis gruppetavlen er forsynet med H(P)FI relæ, kan du nøjes med at etablere en jordledning fra den eksisterende stikkontakt. Jeg ville nok etablere jordledningen ved gruppetavlen og trække et nyt 3X2,5mm2 kabel, som kan sikres med 16A, for at kunne bruge jordledningen i resten af installationen, hvis det skulle blive nødvendigt.

Stikkontakten kunne passende være en schuko stikkontakt. Så passer stikket fra vaskemaskinen i stikkontakten.


fase
Rantzau skrev den 01-07-2018 08:53:08

Prøv at kontakte @ev elmand.

Han er el installatør og ved meget om installationer der ikke følger den slagne vej.

 Det er jeg også   


fase

Det letteste er at banke et jordspyd ned ved skuret og føre en 1 X 2,5 m2 kabel ind til stikkontakten , som du skal udskifte til en med jord . Det var den hurtige løsning , den bedste er jo nok at banke jordspyd ned  inde ved hovedafbryderene og så føre et 3 X 1,5 m2 kabel ud til skuret.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Første forsøg.

Bankede jordspydet ned ved skuret monterede jord til stikkontakten.

Målte mellem kontaktens plus til kontaktens jord det viste 229 volt.

Det fik ikke relæet til at slå fra i hovedhuset hvad jeg havde håbet på.

Så må skifte det gamle 2 x 1,5 kabel med et nyt 3 x1,5 

Der er trukket jord til badeværelse og en køkkenkontakt og en gammel udendørs afbryder der blev brugt til en nedlagt havelampe som ledning er trukket fra.

Målt med en fluke max 1000 volt.


Du kan ikke få dit HFI relæ til at slå ud ved at måle spændingen mellem fase og jord. Du skal sende en strøm på maks. 30 mA fra fase til jord. Du bliver nødt til at alliere dig med en, der har et instrument, der kan sende maks. 30 mA fra fase til jord, eller som er i stand til at måle overgangsmodstanden i din jordelektrode. Overgangsmodstanden må højst være 1666 Ohm.


fase

Relæet i huset slår ud ved at kortslutte fase med jord.

Så ser det ud til at virke, men reglen er, at der højst må være en spænding på 50 volt mellem stel og jordelektrode, så din metode er ikke helt korrekt. Om du vil bruge din jordelektrode er dit valg.


fase

Ja det anede mig nok at det ikke var en gangbar testmetode.

Jeg må trække et nyt kabel.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis