Pallegulv?

Det er total HOT at lave alt muligt ud af Europaller - og i min Far's firma står der tusindvis af Europaller af forskellig kvalitet. Nogle af dem er de robuste genbrugs nogen og andre er dem der er mere spinkle og kendt som engangspaller. 

Ens for dem alle er, at jeg gennem hele min barndom, har lært at paller er giftige. Altså at de dels er impreneret til at modstå at suge væske til sig fra diverse ting der stables på dem, og at den imprenering er usund for mennesker. Dernæst så er de også ofte brugt til transport af giftige kemikalier, sprøjtegifte, maling mv. og de løber ud og ned på træet, som trods imprenering, altid vil suge lidt til sig. 

Derfor har jeg aldrig helt forstået konceptet med pallemøbler - for er de ikke giftige/afgiver giftige dampe???

Og hvis det ikke er alle paller som er giftige/udgiver dampe som er skadelige for mennesker, HVORDAN ser jeg så forskel på hvilken der er giftige/skadelige og hvilken der ikke er??

Jeg overvejer nemlig at skille hundrede af paller fra hinanden (så frem de IKKE på nogen måder er skadelige for mig/mennesker) slibe dem og bruge dem som gulv i mit (forhåbentlig) kommende kolonihavehus, for at få et sjovt og billigt (gratis) gulv. 

På forhånd tak for hjælpen

P.S: Min Far siger ALLE paller er giftige, han er 73 og burde vide hvad han taler om, men hvorfor har ALLE blade, magasiner, kendisser, instagrammer osv. pallemøbler i deres hjem/kontor/terasse???????????

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tvivler på at alle paller er giftige. Fødevarevirksomheder får leveret helt nye paller, så de er sikre på at de er hygieiniske at transporterer deres varer på. De paller er nok ikke giftige.

Prøv at skriv en mail til en af de mange palle producenter, de må kunne svare på om der er en mærkning man kan kigge efter, for at se om paller er imprægneret. 

Nu er paller normalt  ikke lavet af det bedste træ, så du skal nok ikke forvente den bedste slidstyrke/holdbarhed på dit nye gulv. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Det undrer også mig, at paller er det store hit uden svar på de sundhedsmæssige risici nævnes.

EAU paller er imprægnerede for at hindre invasive organismer i at krydse landegrænserne. De er kun til udendørs brug eller i haller der ikke er godkendt til beboelse.

Midlerne der bruges til imprægnering, er i andre sammenhænge ikke godkendt til indendørs brug, så genbrug til gulve i et kolonihavehus vil jeg ikke anbefale før du har en klar udtalelse fra sagkyndige, at de er uskadelige.

Bemærk også, at kasserede EAU paller ikke må afbrændes i private brændeovne grundet frigivelse af sundhedsskadelige stoffer fra imprægneringen. Det står der trods alt sort på hvidt. Mit gæt er, at nogenlunde samme forhold gør sig gældende ved afslibning.

Engangspaller er kun varmebehandlet for at dræbe invasive organismer og må godt afbrændes efter brug. Disse paller vil jeg nok overveje at anvende indtil du får et klart svar.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Uden at tage stilling til giftigheden af brætterne. så vil jeg da mene at gulv er noget nær det ensete som man ikke kan lave af pallebrætter. De er tynde så det kræver strøer med 10cm mellemrum det bliver aldrig tæt. Derimod loft og vægge kan fint laves af pallebrætter. Hvis de altså ikke er giftige.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Tusind tak for alle jeres svar - jeg havde ikke lige tænkt ovar at jeg selvfølgelig kunne ringe til en palleproducent..... 🤦🏼‍♀️ det vil jeg prøve.

Det med afbrænding var jeg godt klar over, jeg er vokset op med at vi kun havde varmt vand og varme, når der var fyret i fyret udenfor og vi måtte aldrig smide paller ind i fyret, da træet var mega giftigt - eller det var i hvert fald hvad vi fik at vide. 

Jeg har også tænkt på "bare" at lægge spåndplader på gulvet og så male dem feks. hvide og så finde en flot/sjov/smuk stencil altså en skabelon af en slags, og male et mønser på.

Men under alle omstændigheder - TAK!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også