400V CEE til 230V

Hej

I forbindelse med at vi er ved at flytte ud i garagen mens huset bliver bygget om, har jeg fået opsat et CEE 400V stik, og jeg har indkøbt en som denne fra Bauhaus for at slutte komfur til kraft, og vaskemaskine, tørretumbler køleskab og fryser til i de almindelige stik.

Til min ærgelse ser jeg at alle de almindelige 230V stik er sat til samme fase, nemlig den brune. Jeg ved godt at ét kraftstik er lige lidt nok, og at vi nok ikke skal vaske og tørre tøj samtidig med at vi laver mad, men jeg vil gerne have de apparater der tilsluttes 230V fordelt på alle tre faser i kraftstikket.

Ved i om der er andre af den type dåser der fordeler det til flere faser? Jeg kan se at Harald Nyborg også har en til 278 kr, men hvis den er opbygget på samme måde som den jeg allerede har købt fra Bauhaus, så er jeg jo ikke bedre stillet med den.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er bare sætte det på en af de andre faser


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Lav selv stikket i stedet for.

Køb et CEE stik af rette størelse, og træk så 3x230V stik evt. + 1 400V hun stik, så du kan sætte komfuret til 400V, og resten af dine forbrugere til hver sin 230V fase.

Jeg selv har lavet lignende i min lejlighed, bar esom fast installation, med 16A 3x400V gruppe der trækker hhv. vaskemaskine, tumbler, opvaskemaskine og komfur, og jeg har af flere omgange brugt alle 4 apperater samtidigt, uden at knalde sikringerne.


 

Hej Steensen.

Super forslag. Det er præcist hvad jeg vil gøre.

Jeg har nogle lk fuga stikkontakter til overs, som har max strøm på 16A, og jeg har masser af 5-leders kraftkabel. Så jeg skal bare have fat i et par dåser til stikkontakterne, så spiller det. 😃

Hvordan ved du egentlig at de  230 v kører på samme fase ? Har du skilt den ad for at se er det vel ret nemt at flytte 2 af dem på andre faser ! ! 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja, jeg havde den åbnet op, og min tanke var også at jeg bare kunne lave det om, men den er desværre ikke så hensigtsmæssigt lavet i forhold til ombygning.

Kraftstikket går ind til en klemrække. På udgangssiden af den går der 5 kabler til kraftstikket, og brun fase, nul og jord til en anden klemrække (230V). Resten er dækket lidt til, så man er nødt til at ødelægge den for at se det ordentligt. Men det så ud til at kablerne på udgangssiden af den anden klemrække gik til skinner som fordeler strømmen mellem de 4 stik. Så det er ikke ligetil at smide de andre faser på.

Det er så nødvendig at bruge andre metoder. Og de er godt beskrevet længere oppe. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis