Varmegenvinding og Badeværelse

Hej! 

Har søgt langt rundt her på siden og kan ikke finde svar på et par helt konkrete spørgsmål omkring varmegenvinding og Badeværelse. 

Kort: er igang med total renovering af hus,har i den forbindelse valgt at få et varmegenvindings anlæg op (gør det selv). Har i den forbindelse haft lidt råd og vejledning fra proff som så ikke er helt enige. 

Spørgsmål:

1: kan badeværelse henholdsvis 1 og 2 kobles på et varmegenvindings anlæg?

2: skal der bruges rustfrit spirorør eller kan galvaniserede ellers klare det? 

3: kan det udvendige luft indtag placeres i den nordlige gavl (for at trække lidt køligere luft ind i de varme sommermåneder)

Anlægget er et Brofer RDCD-5.0, der er 1,5 år gammelt. Huset er i top etager med et badeværelse på hver etage, hvor rørerne til stuen vil blive trukket i etage adskillelsen, dem til førstesalen på loftet (isoleret). 

Håber nogle har et par indspark :)

Venligst
Nicolej 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

1. Hvis jeg forstår korrekt at du vil have udsugning i begge badeværelser, så kan du godt dette. Det forudsætter dog at begge udsugninger ikke konflikter med det flow der skal være af luft fra indblæsningsventiler til udsugningsventiler.

2. Galvaniserede kan snildt klare det, men mener ikke rustfri koster alverden. Det gjorde mine i hvert fald ikke.

3. Frisk luft skal helst være i nordlig gavl, så ja det kan den med fordel. Og du kan tro det er dejligt med koldt loft blæst ind i soveværelset i denne tid.

Jeg er ikke fagmand, men har lige som dig lavet det hele selv.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det er det man gør, altså  lave udsug i flere badevær. køkken og baggang. Indblæsninger i stue og soverum. så bevæger luften sig stille og roligt igennem huset fra tørre rum og ud igennem fugtige rum.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

1: Ja

2: Ja

3: Ja, det kan sagtens placeres i den nordlige gavl, men du opnår ikke lavere lufttemperatur af den årsag. Solens påvirkning er strålevarme.

Mange tak for gode svar

Venligst
Nicolej 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis