Ulovligt Opført Kolonihavehus - skal jeg købe?

Hejsa!

Jeg er total gør-det-selv nørd (ikke ekspert!) og har endelig fundet OG fået økonomisk mulighed for at købe en kolonihave i 8000 Århus C. Når jeg har købt kolonihaven + grund + forenings udgifter, har jeg ca. 20.000 kr til at lave huset færdig med.

Grunden er til at overskue (400 kvm) og på grunden er et nybygget hus (33 kvm) med 3 væge og et tag.....
 - de fleste materialer ligger på grunden under en pressening.

Projektet er gået i stå (tidligere ejer) og er derfor til salg som det står (med 3 væge og et tag) Huset har stået åbent i den ene ende og fra gulvet, siden 2015 og har derfor (måske) fugt i taget men det er slet ikke det værste eller det mest kompliseret. 

Jeg har netop i dag fået følgende besked på mail:

"Der er tale om et ufærdigt hus opført i gode materialer.

Huset står 2,10 m fra skel mod haven ved siden af reglerne kræver, at det er 2,50 m fra skel.

Huset skal gøres lovligt senest 1. april 2020. Det gøres opmærksom på, at huset IKKE kan sælges igen, før det er lovliggjort.

 Det kan gøres ved at:

a)  Pille det ned og bygge det lovligt op igen.

b)  Flytte væggen, der vender mod skel, så der bliver de 2,50 m til skel som reglerne kræver.

c)  Endelig kan det overvejes at grave de få pkt.fundamenter fri, leje en kran til at løfte huset, og placere det i den anden ende af haven. (kran = 6-8000kr)
"


Nu er mit spørgsmål så følgende. 

1. Er det overhoved muligt at grave punkt fundamenter fri? Er de ikke støbt ned i jorden med cement?

2. En kran? Lyder mega DYRT og omfattende.

3. Er der, i Kolonihaver, skelpæle eller hvordan kan man (jeg) vide hvor skellet går og dermed om ovenstående er 100% korrekt? (ikke at jeg går ud fra at de taler usandt, men jeg vil naturligvis gerne vide 200% hvor skellet er, før jeg går igang med et evt. projekt)

4. Kan det svare sig at bygge huset færdig på stedet nu og så INDEN April 2020, løfte det op alt inkl. og SÅ flytte det? På den måde har jeg tid til at få sparet lidt mere op, efter at min opsparing forsvinder total ved købet alene. 



Måske det også skal nævnes, at jeg er alene (single) og ikke har en særlig stor omgangskred der kan hjælpe, så jeg skal lave ALT alene eller med købt arbejdshjælp (da jeg ikke går ud fra at nogen har lyst til at arbejde gratis for deres blå øjnes skyld)

Så selv om jeg har MEGA meget lyst til det her kolonihavehus og selv om omfanget af arbejde slet slet ikke afskrækker mig, faktisk drømmer jeg om plantegninger og lægter, så bliver jeg også nød til at være realisisk inden jeg takker ja tak til huset (deadline 13. Juli) om det økonomisk er et projekt jeg har råd til. 

Jeg har ikke undersøgt noget endnu overhoved, fordi jeg først fik mailen i dag og slet ikke ved noget om det her, så jeg tænkte jeg ville hører herinde henover weekenden og så tjekke priser fra mandag. 

Huset har iøvrigt heller ikke har hverken strøm eller kloakering (skal også laves men ikke 1. prioritet for mig) Der er indlagt kold vand på grunden. 


På forhånd TUSIND TAK for jeres tid! :)




34 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

hvis du vil købe grunden, så skal det være uden huset. Det er dyrere at flytte det, end at opføre et nyt - måske med de materialer, der er til rådighed.

Jeg bider mærke i, at det har stået halv-færdigt siden 2015. Det er IKKE godt.

Ned med skidtet, lej en mand med en Bobcat der hiver fundamenterne op, og så igang igen.

Men prisen skal sandelig være derefter.


 

Jeg ville fraråde dig det. Du betaler en masse penge for ting du ikke får noget for, der i bund og grund skal rives ned/kasseres, for at opføre et komplet nyt hus.

nuværende ejer er gået i stå af samme årsag garanteret.

Gå du hellere ud at finde dig et andet (kolonihave) hus, og så vent til du finder et der bare er det rigtige, og ikke har lignende problemer.


 

Med mindre du kan så sælger overbevist om at huset er 0 kr værd og at du så har råd til at opføre et nyt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Svært at rådgive når man ikke har set huset.

Så sætter du nogle billeder ind, vil det være nemmere at komme med brugbare råd.

Men når det står på punktfundamenter, burde det relativ nemt kunne rykkes de 40 cm, lav nye punktfundamenter i den ende hvor det skal rykkes hen, og de der kommer til at mangle i den anden ende. Samt at få frigjort evt. befæstigelse, til punktfundamenterne.

Der er flere måder som du kan skubbe trække huset på, men eks.   ca. 4 stk. kaffemølle-dunkrafte, og div. tømmer vil man kunne udrette meget.


Vi prøver igen, i morgen --

Du skal under ingen omstændigheder lave huset færdig og så flytte det om et par år. Jo tidligere du får det gjort des nemmere er det. 

Som je_ns beskriver det kan det flyttes uden de store udgifter. Kan du få det løftet fri af punkt fundamenter, er der muligheder. Lidt efter lidt med hver side og så efterhånden nogle stykker bjælker under. Det kan så lande på 4 paller med et stykke damprør på hver. Så er det "bare" at skubbe til det indtil det kommer til rette position og den løftes igen ned.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Tusind TUSIND tak alle sammen!!

Jeg prøver at tage nogle billeder af huset i løbet af ugen, der stod nemlig også i mailen at det var okay at gå ned og kikke i haven og ind i huset, så det vil jeg gøre og så håber jeg at billederne kan være behjælpelige.

Det er desværre ikke muligt at købe grunden unden huset - det er sådan at til de her kolonihaver står man på venteliste i mellem 10 til 15 år (hvilket jeg også har gjort) og de sælges nemt nemt nemt pga. beliggenheden (i centrum af Århus) og for mig, der til daglig bor på 40 kvm uden altan, vil det være noget nær lykken at få et lille hus med en lille have kun 10 min. på cykel fra min lejlighed - et rigtigt hus, får jeg aldrig råd til i samme område.

Derfor er en Kolonihave pt. min eneste mulighed - og de er ofte også virkelig dyrer, langt over 300.000 kr for noget der er lavet af genbrugsmaterialer og lugter fugtigt og knap er på 30 kvm - så jeg hepper på denne her have lidt endnu - billeder kommer

Inden du underskriver noget, vil jeg anbefale du læser nedenstående:

http://www.kolonihaveforbundet.dk/media/1366/lovomkolonihaver.pdf

http://www.kolonihaveforbundet.dk/media/1367/plan_og_jordkoebslov.pdf

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hvilken haveforening er der tale om?

Jeg er selv ved at bygge kolonihave i Aarhus kommune, og langt de fleste er omfattet af dette reglement http://www.aarhuskredsen.dk/uf/80000_89999/81814/43bbc93d505e5d152b11bab6483c0672.pdf

Her gælder det, at afstand til skel måles fra midten af hækken. Det vil sige, at det ikke er præcist sat af med skelpæle.


Nu bliver de fleste haveforeninger jo kloakeret inden udgangen af 2019, og her er det ret vigtigt at du får etableret kloak i forbindelse med opførelsen af et nyt hus. Det bliver kun dyrere og mere besværligt at gøre efterfølgende. 

Desuden koster det en del at få etableret el i en kolonihave. Det skal du indtænke, når du vurderer om der er tale om en god handel.

Det er i Aabrinken at Kolonihaven ligger. Jeg tror jeg tager derud med et målebånd og måler op selv, bare for at være sikker.

Mht. kloakering, så skal det "først" ske i denne haveforening i 2022 og jeg havde derfor tænkt mig at nedgrave en samletank til toilettet, håndvask, bad mv. sådan at det er nemmere at tilslutte kloakeringen når det kommer. Hvad tænker du om det?

Mht. El, så er min fætter Aut. elinstallatør og han mener det kan gøres for en 6000 kr ca. altså at indfører lovlig el i huset. 

Tilslutningsafgiften til elselskabet plejer også at være ret dyrt, så tjek lige det også.


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis