Tryklufts kompressor

Jeg sidder og lurer lidt på at smide nogle penge efter en kompressor, men har brug for lidt hjælp.
Hvis en producent skriver at der er en slagvolumen på feks 150 liter/min ved et max tryk på 8 bar og en tank på 10 liter.
Er det så slagvolumen der betyder hvor hurtigt den fylder de 10 liter tank op? Og vil en større slagvolumen betyde noget?
Eller er det tankens størrelse der afgør hvor meget kompressoren arbejder, hvis vi antager at jeg bruger den samme mængde luft?


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Slagvolumen er den mængde luft stemplerne fortrænger, så den effektive luftmængde er en del  mindre. Især de små billige kompressorer, er ikke altid så effektive.


Vi prøver igen, i morgen --

Men vil det sige at slagvolumen er vigtigere end størrelsen på tanken ?
Jeg tænker at når tanken er fyldt, så kan jeg tappe luft ud af den, og størrelsen bestemmer hvor meget luft jeg kan hive ud inden der skal ny luft i (hvis man nu slukker for kompressoren, så den ikke genfylder).
Slagvolumen handler som jeg har forstået det, om hastigheden på at fylde tanken?

De små hobby ting der ikke er større end en laptop er vel ikke så effektive som en stor klods på størrelse med et køleskab... selvom de begge skriver at de leverer feks 8 bar.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Stort set alle kompressorer kan levere det samme tryk nemlig 8-9 bar. Men forskellen ligger i hvor meget luft der produceres.

Skal du bruge lille klamps / sømpistol og der kun skal en stift i en gang imellem, så er e lille kompressor okay. Men skal der skrues bilhjul på, eller f.eks sandblæses må der meget mere til. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Men Erik,  det er også derfor jeg tænker at størrelsen på tanken må spille ind.
Men jeg kunne ikke lige gennemskue slagvolumen...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Slagvolumen er hvad kompressoren leverer. Det er også opgivet i "kapacitet" som volumen pr tidsenhed. (Svarer til Amperre i el-verdenen)

Trykket på de 8 bar er hvad kapaciteten er opgivet ved. Jo højere tryk, jo mindre volumen pr stempelslag, og dermed dyrere at lave. (Volt i el-verdenen)

Tankens størrelse er hvor meget "lager" du har. Din tank størrelse ganget med tryk, er groft regnet hvor mange liter luft du har i tanken, hvis det var ved atmosferrisk tryk. Det vil sige at jo større tanken er, jo længere er den om at blive fyldt, men også længere om at blive tømt. (Batteriet i el verdenen, jo flere Ah/mAh, jo større kapacitet)

Så som Erik hentyder til: Hvad skal du bruge kompressoren til, og hvor ofte/hvor meget?


 

Annonce

Hej Henrik

Jeg ved du kender til strøm, så for at opsummere:

Slagvolumen = Ampere

Bar = Volt

Tank = Akkumulator/kondensator

Mvh.

Mikkel


Tak for hjælpen det giver jo god mening at "oversætte" til el-spade-sprog   

ja hvad skal jeg bruge den til:
I første omgang til at pumpe cykel-trillebør-sækkevogn, nogle søm/stifter skal slås i og almindelig rengøring i værkstedet, hvor trykluft kan være praktisk.
Men når nu muldvarpeskindet skal frem i lyset, så siger erfaringen, at det nogle gange kan betale sig at købe lidt større ind, da behovet lige pludselig kan ændre sig.
Måske får jeg i fremtiden lyst til at male, eller sandblæse, og det kræver jo noget mere luft end bare at puste et cykeldæk op    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Det bliver noget dyrt, hvis du vil kunne sandblæse, vil mene du skal op i min. en 3 hk afhængig af sandblæser.

Jeg har en sandblæser der sætter min 5.5 hk Stenhøj med 300 liter lufttank på overarbejde.

Så mit råd køb en lille kompressor i god kvalitet, og bliver behovet større så køb en større kompressor.

Jeg synes det er dejligt med en lille transportabel kompressor.

Så jeg købte sådan en lille kompressor, for at have en transportabel, er rigtig glad for den, den larmer ikke nær så meget som de helt billige, og klare alle de små puste og pumpeopgaver, og de par mindre søm og klammepistoler jeg har.

Jeg købte den på tilbud i XL til lige knak 100kr + moms.

http://www.tjep.dk/product/123027



Vi prøver igen, i morgen --

Den ser spændende ud Je_ns,
Det er jo ikke hver dag jeg skal bruge luft, så sker der noget ved at lade den stå med tryk på, eller er det klogt at tømme den, og så lade den fylde tanken inden den skal bruges?

Vil sådan en lille sag kunne drive en malerpistol ? 



Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Den kan fint stå med tryk på..

Ved faktisk ikke om den kan trække en malepistol, men der er stor forskel på hvor meget luft de bruger.

Men vil mene du skal gå efter en der yder lidt mere luft, hvis du vil male.

Jeg har bla. sådan en lille overkoppistol, med 1mm dyse, den tror jeg godt den kan trække, men har ikke prøvet.


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også