Nabolarm og lydisoleringsvæg

Hejsa

Jeg fik for lidt tid siden sat en lydisolerende væg op som er blevet anbefalet af bolius. Jeg betalte omkring 8000 kr,- og blev lovet en dæmpning på omkring 40 decibel.

Sagen er den, at væggen slet ikke har hjulpet. Vi er fortsat plaget af nabolarm. Jeg syntes jeg er blevet snydt, og det er mange penge at betale for væggen.

Jeg har spurgt både bolius go tømrer som ikke har nogen forklaring på, hvorfor væggen ikke giver nogen lydisolering. Så jeg ville spørge, om der er nogle dygtige folk her som har en forklaring?

43 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du er simpelthen nødt til at forklare noget mere specifikt?


- Hvad er det for en lejlighed?

- Hvad består væggen af?

- Hvad er det for nogle lyde du kan høre? 

Osv 


Mvh. Christian M
 

Hej christian

Det er et rækkehus. Lydende som er generende er primært bump og brag op i væggen, eftersom beboerne ved siden af larmer op af væggen dagligt.

https://www.bolius.dk/stoejgener-fr...lig-18359/

Vi har fået lavet den dyreste væg som lydisolere med omkring 40 dB, og derfor forstår vi ikke, hvorfor vi kan høre larmen lige så tydligt som før væggen blev sat op.

Det er pga. lydene forplanter sig via gulv-konstruktionen som i har (delvist) fælles i et rækkehus.

Nogle rækkehuse har kun (brand klasse) skillevægge mellem lejemålene, men oven over dit "pynte loft" er der ingen ting, så lyde kan trække over væggen.

I min lejlighed er det en faldstamme ned gennem badeværelserne, denne fungerer mega effektivt som en lyd transportør, så godt at jeg kan høre at underboen snakker normalt stemmeleje med sine børn, når deres WC dør står åben og jeg er ude på mit badeværelse eller har døren åben.

Så der er mange lyd-transportører, ikke kun væggen.


 

Hej Steen

Tak for afklaringen, og det lyder da ubehagligt at du kan følge med i alt hvad underboen foretager sig.

Jeg har nogle billeder fra tømren af det arbejde som han har lavet, måske ville det være en god ide at poste dem så vi er sikre på at arbejdet er lavet ordentligt?

Sådan som jeg forstår det, så er de 8000,- kastet ud af vinduet desværre. Lyde forplanter sig i konstruktion, så bump og anden kontakt med gulv og vægge vil du kunne høre lige højt om du har en lydisolerende væg eller ej. Så der er intet at komme efter i tømrerens arbejde. Overflødigt brug af træ og penge desværre. Tømreren må da have fortalt dig hvilken effekt det har og ikke har?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg snakkede med tømren og forklarede ham larmen, og så spurgte han om vi gerne ville have fred og ro fra larmen, og så sagde vi ja, og så gik han igang med at sætte væggen op.

På intet som helst tidspunkt gik han igang med en teknisk forklaring om at lyde forplanter sig i resten af rummet, og det samme med bolius. Hvis vi havde vidst det fra starten så havde vi aldrig brugt så mange penge på at få sat væggen op.

Effekten af væggen kommer rigtig meget an på de anvendte tekniker og materialer.

Ved tømreren f eks. at det er en kæmpe fordel at bruge fibergips frem for almindelig gips da den er tungere og mere død?

Ved tømreren at væggens skelet ikke må røre den eksisterende væg, og at der helst skal bruges skumunderlag mellem skelet og forankringsflader, og at disse flader skal være så små som mulige?

Ved tømreren at det er vigtigt at bruge tung stenuld som isolering i væggen frem for glasuld? Er der overhovedet isoleret?

Ved tømreren at det er vigtigt med en fleksibel og tæt fuge hele vejen rundt om den nye væg?

Endvidere er det vigtigt at man ikke bare stiller væggen på det eksisterende gulv, men skærer en strimmel op og går helt ned på betondæk hvis det findes.

Og som tidligere skrevet er det muligt at lyde kryber uden om via eksisterende bygningsdele, dog burde en væg ud fra ovenstående opskrift give en væsentlig hørbar reduktion. Er mit bud.

Hvis tømreren konkret har lovet 40db dæmpning, kan du jo holde ham op på det, men det er jo svært at eftervise hvis der ikke er taget målinger af effekten.

Du bliver nød til at forklare hvad det er for en væg tømreren har bygget.


Elektronikteknikeren

Jeg fandt nogle mails med beskrivelse af arbejdet som tømren har lavet.

Beskrivelse
Montering af lydvæg
Udført i 45mm rockwool samt 2 lag gips

Materialer
Der er brugt 45mm Stålreglar med filt på gulv loft og vægge.
45 mm stol stolper.
45mm rockwool.
2 lag gips a 13mm pr plade 26mm ialt.

Jeg har også vedhæftet et billede af arbejdet.

En af fejlene som jeg kan se er, at væggen er opført for intimt med den oprindelige væg og står på eks. Gulv. 

En luftspalte mellem skelet og Gl. væg på et par cm havde været gavnligt. 

Og så to lag fibergips i stedet, det ville have givet en død væg.


Elektronikteknikeren
Der er yderligere 33 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis