polering af maling på træ

Hej.

Er der nogen herinde der har erfaring med polering af maling på træ.

Jeg har spraymalet et stykke træ men synes at jeg kan se spor af de enkelte strøg. kan de poleres væk?

Jeg er oppe i 8 - 10 lag maling.

mvh.
RB
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Spraymaling er jo også meget tynde lag. Så du vil kunne fortsætte længe.

Men hvis det ikke må ligne træ, hvorfor så ikke bruge mdf?

Dine åre kan du sikkert skjule med panelmaling på rulle i stedet, hvor lagene er tykkere. Men træet vil altid kunne rejse sig, og årene skinne igennem.

Derfor bruger man mdf som er dødt.

Elektronikteknikeren

Med strøj mener du så slør fra spray prosessen egentlig?

Her er opskriften at man starter og stopper uden for emnet. Altså ikke betjene dysen hen over emnet, men først når man er forbi.

Husk at følge instruktionerne på dåsen i øvrigt.

Elektronikteknikeren

Hej.

Det er kroppen på en guitar jeg er ved at male, og den skal gerne stå helt blank til slut.

mvh.
RB

Ok. Der kommer det som hedder appelsinhud, og kan specielt ses på klare blanke laktyper.

Det kan du polere væk med vådslibning og efterfølgende polering i hånden med møbel eller bilvoks.

Kig på YouTube

Elektronikteknikeren

Super.

Det vil jeg prøve. Kan lædervoks benyttes?

mvh.
RB
Annonce

Det er jo ikke beregnet til formålet, men det skal da nok give en form for effekt.

Elektronikteknikeren

Et sidste "dumt" spørgsmål. Må man benytte en polermaskine eller skal det være med håndkraft?

mvh.
RB

Umiddelbart er det lidt overkill, specielt hvis hals mv er monteret. Hvis det kun er kroppen i løs form kan du godt

Elektronikteknikeren

Jeg har bygget et par højttalere i mdf og lavet dem hvid højglans.

Det kræver en seriøs indsats men du kan sagtens få et særdeles flot resultat med ganske almindelige materialer.
Jeg grundmalede (hæftegrunder) 3-4 gange, og mellemsleb korn 120. Så fik de vel 10-12 lag topmaling (almindelig blank vandbaseret maling til træværk) med en fin lakrulle.
Det efterlader en nydelig appelsinhud, som du så sliber væk. I praksis sliber du vel 2-3 lag maling af igen, med finere og finere sandpapir (jeg sluttede med våd korn 2000).
Ved at køre en fugtig klud over emnet kan du se om du mangler steder, samt skarpt lys fra en side, så skygger let træder frem.  
Så polerede jeg med auto polish, først med maskine, og derefter med hånden, og her taler vi mange timer.

Men hvis ikke grundarbejdet er på plads, så vil den blanke overflade afsløre selv den mindste lille fejl   
  Efter grundmaling...
  Appelsinhud før slibning.
 Efter polering...  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg er imponeret over så blank en overflade PinkHenrik har opnået med vandbaseret maling. 

Det opnås normalt kun med cellulosemaling og efterfølgende vandslibning og polering.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også