Maling af motiv på badeværelset

Hej med jer

Jeg vil meget gerne male en masse blomster på mit badeværelse. Altså oppe i loftet og lidt ned af væggene. Badeværelset med toilet håndvask og brusenishe er ca 3 m2 . Mit spørgsmål er om det overhovedet kan lade sig gøre? Man skal jo male med vådrumsmaling, men kan man få det i “små portioner” til hvis jeg skal male motiver? Eller er der mulighed for at male med anden slags maling og så lægge et beskyttende lag?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det pærelet.

Du kan bruge både tempera-, olie- eller akrylfarver. Farverne fås som regel i tuber og forhandles i kunstnerbutikker elle hobbyforretninger der forhandler kunstnerartikler fra de mindste tuber til store flasker.

De nævnte farver er modstandsdygtige for rengøring med en hårdt opvredet fugtig klud uden rengøringsmidler.

Eneste tilladelig rengøringsmidler er en svag opløsning af salmiakspiritus, men det er næppe tilfældet i badeværelse hvor stegefedt ikke forekommer.

Bemærk at sæbe kun er problematisk i forbindelse med vandets kalk som danner sæbekalk der kan være vanskelig at fjerne.

P.S. Jeg er ved at dø af nysgerrighed over hvilke motiver du har i tankerne. Vil du lægge et billed?   

Dine dekorationer behøves ikke at males med vådrumsmaling. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Tusind tusind tak skal I ha! Jeg er endnu ikke helt sikker på hvordan det skal se ud. Men smider et billed afsted når jeg er færdig ;-)

Jeg har købt et stykke plast hvori der er skåret ud til 3-4 motiver, som man kan duppe igennem med en svamp. Der er blandt andet  en snegl, søhest og tang på samme motiv. Laver man kun 1 af dem ser det ikke ud af noget men ved at lave mange ved siden af hinanden kommer det til at ligne en bort. Det er så gjort rundt i vindues lysningen. Fruen syntes ikke om det, men mon ikke tilvænning har gjort at det er ok.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Teknikken som Erik nævner kaldes skabelon- eller staffagestryk.

Ud over de færdigkøbte skabeloner, kan du selv fremstille dem af montagefolie.

Motivet tegnes med en permanent tuschpen på montagefolien som herefter skæres ud med en skalpel. Ved tryk af flere farver indsættes pasmærker. Her er lidt om fremgangsmåden så du får en ide hvor let det er.

https://www.youtube.com/watch?v=jzchWi8Tm44

Her kan du læse mere om bl.a. pasmærker. Alle materialer kan købes hos leverandører af grafiske materialer eller velassorterede hobbyforretninger.

http://74834250.dk/skaeremaerker-bleed-pasmaerker-mere/

Annonce

Tilføjelse:

Ikke alle malinger er velegnet til skabelontryk. Vælg såkaldte kunstnerfarver enten som tempera, olie eller akryl som alle er opakke.

Påfør en smule farve fra tuben på en glasplade. Med en gummirulle fordeles farven jævnt på glaspladen efter samme princip som ved højtryk. Med en svamp, sammenkrøllet stanniol, pensel eller andet duppes i farven som så overføres på emnet via skabelonen.

Kunstnerfarver tørre ikke for hurtigt på glaspladen og løber heller ikke. Begge dele risikeres med almindelig maling.

Almindelig maling er ikke opak. D.v.s at maling er gennemskinnelig hvor det færdige resultat ikke bliver som forventet.

Jeg har bare gjort det men nu ved jeg også hvad det hedder og hvordan jeg skulle have gjort. Mange tak Rantzau

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Du er altid velkommen Erik  

Mange af de grafiske processer og materialer kan faktisk også bruges ved almindelige dekorationer projekter i andre sammenhænge.

P.S. Montagefolie findes i 2 kvaliteter: Acetat og polyester. Vælg den billigste, da målfasthenden spiller en mindre rolle ved skabelontryk.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også