Genbruge skruehul - hvad skal det fyldes op med?

Jeg har et hul fra en skrue, som er blevet flået ud, og som jeg gerne vil genbruge. 

Hullet er i en pudset murstensmur med en bærende metalbjælke i (der er hul til en skrue i bjælken) 

Den nye skrue skal holde en let gardinstang plus gardin. Der er i alt fire holdere til gardinstangen, hvor de to i den ene side har overlevet, og de to i den anden side er smuttet. 

Er det nok at fylde hullet med polyfilla og en ny rawlplug - eller skal jeg have gang i betonposen - eller er vi i en helt anden retning? 

Mvh Tina 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har nogle gange klaret mig med en større plug feks 8 eller 10 mm i hullet og så sætte en mindre plug ind i den, inden skruen skal i.
Skruen skal nok spænde den første plug ud (og lidt den næste) men det kræver at den store plug sidder stramt i hullet.
Eller er der jo den gamle metode:
Du snitter en pind til, så den passer i hullet og banker den i. Så borer du et ganske lille hul(eller bruger en syl) i pinden til din skrue, og monterer skruen.
Før rawlpluggen blev opfundet var det helt normalt at fastgøre i mur på den måde.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Det kommer sandelig an på hvor meget der er flået ud. 

For at starte i den store ende, så tror jeg ikke det bliver nødvendig med hverken beton kanon eller beton pose.   

Jeg synes stort set altid man kan udfylde et hul der er blevet lidt for stort med små trækiler. Her mener jeg 2 små dele af tøjklemme, tandstikker eller tændstikker. Hvis tandstikker bankes ind så der ikke er plads til flere og så skåret glat af med overfladen, så kan det nemt holde en lille gardin skrue. 

Det er jo også en mulighed at banke en større plugs ind, og en mindre ind i midten af denne. Så skal den store flækkes oppe i halsen, så den kan udvide sig når den mindre bankes ind.

Det er faktisk ikke så let at bore plugs ind i polyfylla.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Tak for jeres svar 😊

Det er et mellemstort og ujævnt hul - pudset i de her gamle vægge har det med at falde ud, bare man puster på det (næsten 😁) 

Jeg prøver at se om en lille rawlplug i en stor kan gøre det - har ikke så meget mod på at fifle med træstumper, tror det bliver et temmeligt omstændigt arbejde i det hul 😏 

Faktisk tænker jeg umiddelbart at det letteste vil være at fylde noget i - måske ikke beton hvis jeg skal bore i det bagefter. Er der andet jeg kan putte i, der giver mening, hvis ikke rawlplug løsningen duer? 

Mvh Tina 

Du kan bore hullet så dybt, at du kan få en S5 dybel (5 mm bor) i. Hullet skal være så dybt, at du er forbi pudsen og inde i murstenen eller hullet i jernbjælken. Så bruger du en lang skrue, f.eks. en afbryderskrue, til at skrue gardinbeslaget fast med.

fase

S. Fabrin, det prøver jeg, tak 😊

(jeg kunne ikke få den store rawlplug i, den går på jernbjælken)

Mvh Tina 

Annonce

Så må der er mindre plugs i. Den holder fint med jernbjælke som "murhul" og så kan du fylde omkring plugs med polyfylla. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Det lykkedes! :-) Med små plugs banket helt ind, til de ikke kunne komme længere (hvor jeg går ud fra, at de sidder fast i bjælken) og så fyldte jeg resten af hullet op med polyfilla og skruede gardinstangen i.

Tusind tak for hjælpen!! :-) 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis