Valg af maling til træfacade

Jeg har fået ny træ facade på hytten her, skal det grundes før jeg maler ? nabo bruger Jotun Standard Hvid base er det OK til første lag eller hyr ? Købt i Coop Norge.


Bornholm er et dejligt sted.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis det står som ubehandlet træ skal det have grundingsolie først.

Nu ved jeg ikke hvad for noget maling de har i norge men vil anbefale nordsjö eller flügger da deres træmaling holder i lang tid


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler

Farven på ens træværk betyder i virkeligheden ret meget. Det hedder sig at hvis man maler det i en mørk farve som antracitgrå så er ulempen af træet bliver ødelagt af varmen fra solen. Derfor er det vigtigt man vedligeholder sit træværk. Hvis det er en lys farve som hvid så kan der være fugtigt og et godt sted for insekter at holde til. Men da de nye træværksmalinger beskytter mod svamp og skimmel burde det ikke være noget problem når man igen vedligeholder sit træværk.


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler

Tja - jeg har lidt andre erfaringer med Flügger.

En bekendt af mig har et arkitektonisk og historisk perle bygger i 1918 i fire etager. Huset ligge ned til Øresund i første række.

Det er utæt. Det koster en formue i opvarmning og vedligeholdelse, men huset er helt vidunderlig. Min bekendt har valgt æstetik frem for bekvemmelighed, så må det koste uanset hvad.

Det har for mig været en udsøgt fornøjelse at få lov til at medvirke til at restaurer og vedligeholde huset.

Mod vest, modsat Øresund, er der en muret balkon understøttet af søjler i træ. Søjlerne er godt 4 meter høje og med en diameter på 70cm. Kort sagt - søjlerne er uerstattelig, der som nye er vanvittige kostbare.

Flügger anbefalede at søjlerne blev malet med deres træbeskyttelse. Efter godt et år konstaterede omfattende rådangreb.

Flügger var aldeles afvisende i kritik af deres råd og vejledninger. Først da de dyre advokater kom på banen med udtalelser fra bl.a. Center for Bygningsbevaring i Rådvad kom det til et forlig.

Heldigvis kunne der gribes ind tidsnok til at stoppe forfaldet. Der var panik på savværket, men der viste personalet deres professionalisme ved at fremtrylle nøjagtigt hvad der skulle bruges.

Alt maling og angrebet træ blev fjernet. Der blev indsat lus fastholdt med dyvler efterfulgt af de velkendte og afprøvede metoder der i generationer har bevist deres duelighed.

Morale: Det er muligvis en enlig svale, men Flügger kommer aldrig ind på min matrikel.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Disse råd værdifulde fordi jeg forventer at få absolut ingen service eller ekspertise i maler-butikken som er COOP. Jeg bor I rækkehus og det er OK at vi anvender samme hvide farve. Er problemet simpelthen at man har været for ukritisk med plasticmaling uanset om det er flugger eller et andet firma?  

......


Bornholm er et dejligt sted.
Annonce
Finn Bjerke skrev den 29-06-2018 10:44:32

Disse råd værdifulde fordi jeg forventer at få absolut ingen service eller ekspertise i maler-butikken som er COOP. Jeg bor I rækkehus og det er OK at vi anvender samme hvide farve. Er problemet simpelthen at man har været for ukritisk med plasticmaling uanset om det er flugger eller et andet firma?  

......

 Synes det lyder mærkeligt at det er malingen der fejler noget og ikke malerarbejdet eller tømrerarbejdet..

Ville anbefale tinova vx fra nordsjö så behøver du ikke grundingsolie da der er olie i malingen.


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler

Min nabo har brugt den maling som ses på fotoet ovenfor.


Bornholm er et dejligt sted.

"Er problemet simpelthen at man har været for ukritisk med plasticmaling uanset om det er flugger eller et andet firma?"

Plasticmaling har da intet at at gøre i nærheden af udendørs træværk..

Mvh

Mikkel



"Synes det lyder mærkeligt at det er malingen der fejler noget og ikke malerarbejdet eller tømrerarbejdet".

Søjlerne havde stået uden problemer siden 1918. Det var udelukket at rådangreb skyldes dårligt tømrerarbejde.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også