Pex lækage test

Hej, 

Jeg har lagt en del pex rør. Nogle skal støbrs I beton og andre under trægulv. Dog sættes der først vand til om ca 1 år. Hvordan tester jeg at der ikke er hul i? Med lufttryk tænker jeg, men med hvilket apperat? 


Tak

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

den ene ende proppes til med slut muffe

den anden ende der skal du lave en tilslutning med et bar meget og en aftapning til og tage trykket så fylder du vand på, holder den trykket er den tæt.

https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-klima-ventiler-manometer-14-63mm-0-16-bar-481101022

man kan også gøre det med trykluft, men gør det ikke med større tryk en pex´n er godkendt til

Du kan stort set ikke trykprøve med trykluft. Det vil holde tryk meget længe trods en lille utæthed. Der skal Vand på og skylles igennem så du ved der ikke er lut i systemet og lav så trykprøve. Skal det stå ubenyttet hen med risiko for frost kan du tømme slanger igen ved at blæse igennem med din trykluft


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

ok, den med luften var jeg så ikke klar over.

Det er fordi luft kan trykkes sammen, det kan vand ikke. Det er det forhold man bruger i f.eks. en lukket ekspansionsbeholder. Det kommer til at virke som en fjeder. 

Og ja naturligvis også i bil- cykeldæk osv. det ville ikke være godt at køre med dem hvis der var vandtryk på. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Tak for forklaringen   

Der er også derfor det er direkte farligt at trykprøve en beholder med luft. 

En beholder på 100 l vil ved 10 bar indeholde 1000 l luft. Hvis den revner skal der 900 l ud inden trykket falder helt. Hvis det var vand ville den kun indeholde 100 l og bare en kopfuld igennem en utæthed ville gøre at trykket ville være 0.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis