Liguster hækklipning

Hej LDS. Håber i kan hjælpe mig en gang til.   

Jeg har en gammel ligusterhæk som ikke er så tæt at se på. Skal til og igang med hækklipning kan man godt beskære den lidt ekstra i siden her midt på sommeren?

På den ene side er der meget få blade så hvis jeg klipper dem af er der ikke rigtig noget tilbage, men håber lidt på at det kunne sætte lidt gang i den, men blev i tvivl om det var for sent at gøre i år og at jeg kun skulle nøjes med en "sommer" studsning. 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

det er IKKE for sent at klippe en liguster nu planteskolerne anbefaler faktisk at man IKKE klipper sin liguster før efter sankt hans, ved godt at der stadig findes en del der mener at den skal klippe tidligere...... det er dog primært folk med en lidt ældre dåbsattest (håber ikke at jeg træder nogen over tæerne nu) grunden til at du bør venter er bl.a. at hvis du klippe den tidligt så dakl den klippes 2 gange og dermed fjerne du de nye skud der er vokset frem, med det resultat at hækken bliver knap så kraftig. 

En almindelig "sommer" klipning er også af min opfattelse, at det er helt fint. Det er mere om den vil have godt af at jeg tog næsten alle bladenene/skuddene på den ene side? Om det evt kunne sætte fut i væksten på siden. 

Jeg har boet her i 2 år og den har aldrig rigtig vokset i siderne, kun i toppen. Det er ligesom den er gået lidt i stå. Jeg har måske også været dårlig med ikke at klippe noget særligt af i siderne, men der er jo mange ting at lære i sådan en have   

Ja jeg er så en af dem der praktisere i hvert fald 4-5 klipninger (trimninger) i sommerhalvåret, det giver en helt tæt hæk. Modsat vores (dovne) naboer, der kun lige kan overkomme max 1 årlig klipning - men deres hække ser osse ud derefter åbne og pjusket.   

Ps. Din hæk ser ud til at den godt kunne trænge til en ordentligt omgang naturgødning/kompost. 

Frank Chr. skrev den 27-06-2018 13:32:10

Ja jeg er så en af dem der praktisere i hvert fald 4-5 klipninger (trimninger) i sommerhalvåret, det giver en helt tæt hæk. Modsat vores (dovne) naboer, der kun lige kan overkomme max 1 årlig klipning - men deres hække ser osse ud derefter åbne og pjusket.   

Ps. Din hæk ser ud til at den godt kunne trænge til en ordentligt omgang naturgødning/kompost. 

 Når der engang forhåbentlig kommer styr på min hæk, er jeg også fristet til at klippe den flere gange på en sæson.

For de hække der bliver klippet ofte er bare rigtig flotte!

Ja og de billeder var ikke engang de værste steder, som jeg viste billeder af. Jeg haft flere steder, hvor hækken simpelthen er død. Disse steder har jeg fjernet det døde og plantet nye planter så her er store huller.

Min plan er også at få givet noget hækgødning, rettere denne https://www.harald-nyborg.dk/p12872/haek-og-stedsegrongodning-5-l


Og derefter få lagt et lag kompost fra den lokale genbrugsstation/Revas.

Men jeg tænker nemlig at barbere den godt ind på den ene side og håber så på, at den begynder at komme lidt i gang igen.

Du behøver ikke speciel rosen - plæne - eller hækgødning. Giv det hele en omgang standard  N-P-K så tidlig som mulig, og det hele igen sidst i juni. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

De steder hvor hækken er hullet især forneden, kan du bøje en frisk gren ned med en sten oven på så grenen får jordkontakt, og vupti til næste år har du en selvstændig hækplante. Det kan være en fordel lige at vride grenen hvor den skal have jordkontakt, det fremmer roddannelsen.  

Ps. En smal hæk er ligeså tæt som en bred hæk. Ingen af vores egne- og indrehække (tjørn og liguster) er over 25-30 cm bredde. Til gengæld er en 65 m lang (x 2 m høj) fælleshæk næsten 1 m bred, pokkers træls at klippe toppen på.  

Du klipper bare ind til den bredde/højde, du vil have hækken, og alle de gange om året du har lyst til.

Min nabo klipper kun sin liguster en gang om året, den ser skrækkelig ud, er kun pæn når den er nyklippet. Godt være det er gammeldags, men jeg kan nu ikke holde ud til at se på sådan en grim uklippet hæk, det meste af sæsonen.

Vi plejer at klippe vores 2-3 gange om året, det er hurtigt overstået med klipningen hvis den ikke er groet ret meget, vi plejer også at klippe sent på sæsongen så hækken står flot vinteren over.

En rigtig god ide, at gøde hækken, vores får en gang NPK gødning i foråret.


Står din hæk i skygge?



Vi prøver igen, i morgen --

Super tak . Jeg går igang med klipningen. Hækken står ikke rigtig i skygge kun den ene side. Den anden side er mod syd, så nord siden er lidt i sin egen skygge   

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis