Pumpe til regnvand (husvandværk?)

Hej

Jeg opsamler en helt masse regnvand fra mit drivhustag. Det vil jeg meget gerne kunne bruge til vanding gennem mine drypvandere, siveslanger etc. Men jeg skal bruge noget tryk. 

Lige nu har jeg 2.000 liter reservoir, men regner med at komme op på 10.000 liter til næste sæson. 

Jeg ar brug for noget som:

  • Helst ikke en dykpumpe (svært at komme ned i mit reservoir). 
  • Kunne befinde sig over vandspejl (har reservoir gravet ned)
  • Kun kører når der bliver åbnet for hanen!! 

Er det noget som findes? Og hvad skal man gå efter :)

Hej Jeg opsamler en helt masse regnvand fra mit... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Den ser fin ud   1. Husk at købe nogle kvalitets lynkoblinger til haveslanger mv. hvis pumpen skal stå med tryk på. 2. Husk at slukke for pumpen inden din regnvandsbeholder er suget tom, ellers skal du til at spæde pumpen op med vand. 3. Husk kontraventil (gerne med filter) for enden af sugeslangen.

1. Gå efter dem af messing.

2. God ide, har aldrig selv tænkt tanken. 

3. Ser lige at de fleste sugeslanger faktisk sælges med sugespids og kontraventil. 

Jeg går på indkøb, tak!

Zenofexxx skrev den 27-02-2019 11:23:24

Hej Frank Chr. 

Er det en nedlagt brønd du bruger, for kan læse du ikke bruger den til dit drikke vand?

Nej brønden er ikke nedlagt (selv om kommunen har været særdeles ivrig for at få den plomberet) den er skam i brug, men vi drikker ikke af vandet. Dog har vi osse indlagt vandværksvand til drikke- og madlavningsbrug. Begge installationer er skarpt adskilt.  

Hej igen

Nå okay, det er sådan det hænger sammen. Jamen så må du være særdeles glad for de nye måleregler vedr. vandkvalitet (så behøver du ikke at få det testet). Har du så to vandmålere? 

Til toebs.

Læs gerne rørcenter anvisning 003, der står alt hvad du har brug for at vide vedr. Genbrug af regnvand samt hvordan pumpesystemet skal designes.  

PS: sug gerne vandet ca. 10cm under vandspejl, så får du det “reneste” regnvand. Det er også beskrevet i ovenstående anvisning. 

Hej Zenofexxx,

Den kigger jeg på!
Og oplagt med de 10cm under vandspejl, det havde jeg ikke tænkt på, men smart

Zenofexxxxxxx, Der er fuldstændig styr på eget vand, vandværksvand, husspildevand m.m.

Det er da godt, men faktisk ikke derfor jeg spørger ind til det. Jeg undre mig bare over hvorfor du har to systemer. Normalt når man har et regnvandsystem, for at bruge det i haven, toilet og tøjvask, så er det for at undgå kalk, samt spare en smule penge (hvilket er minimal - så det er nok mest i miljøets øjemed)

Men ved dit system, når du pumper det op fra undergrunden, er det ikke tilfældet. Du spare heller ikke noget på afledningsafgiften, da den er den samme om du selv pumper eller ikke. Du giver måske en smule mindre for dit vand, men til gengæld står du med vedligeholdelse af endnu et system, samt strøm. 

Er der noget jeg misser i denne sammenhæng, for det kan være der er noget som jeg ikke ved, som er “Nice-to-know”. 

Jeg er selv ved at etablere et regnvandssystem, og hvis det ikke var fordi jeg selv er håndværker, og må lave disse ting, så kunne det aldrig hænge sammen økonomisk. Så ville tilbagebetalingstiden være alt for lang. 

Jeg spørger af interesse, ikke for at være LDS politi - det er der så mange andre som er gode til  

Til toebs

Undskyld for den delvise afsporring. Hvis du har nogle spørgmål vedr. Ovenstående anvisning, så spørg løs - tror jeg har læst den 5 gange, samt ringet til personen bag rapporten, for der var nogle ting som ikke gav mening i første øjekast. 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis