lavere spænding mellem fase og jord

hej, min bror har et problem med at hpfi relæet slår fra et par gange om dagen. Jeg var ude for at se om jeg kunne hjælpe ham, og fandt at der var lavere spænding mellem 3. Fase og jord. Først 50v og så 110v. Vi tog så en gruppe af gangen og fandt at problemet faktisk der også var 110v mellem fase og jord FØR sikringsrelæet. Så min umiddelbare tanke er en fejl mellem forsyning og hovedtavle. Men i mit hoved skulle hpfi relæet ikke slå når det sker. Der var stadig 230v mellem fase of nul på alle tre faser. Ud over det slog relæet fra da jeg målte igen mellem 1. fase og jord, og sikringen sprang også, måske bare en fejl i mit måleinstrumentet, men synes det var værd at nævne. Jeg er selv elektriker lærling, var der lige en erfaren elektriker der har et godt bud?

hej, min bror har et problem med at hpfi relæet... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Fase og jord forhåbentlig ikke installationen uden over en stor modstand  i MOhm størrelsen. 

Der skulle have stået: Fase og jord har forhåbentlig ikke forbindelse med hinanden udover gennem en stor modstand i MOhm størrelsen.


fase

Når et HPFI afbryder kobler ud så er der jo nok en fejl , og det kan man ikke måle med et voltmeter , her bruger man udelukkelse metoden , men da fejlen her er periodisk , så må man gøre det omvendt , sluk for en hovedafbryder i nogen tid og hvis relæet i den tid kobler ud , så er det ikke den gruppe der er fejl på , forsæt med resten af gruppeafbryderne osv. indtil fejl gruppen er fundet .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

jeg ville megge installationen !


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Når man "megger" en installation betyder det at man måler modstanden til jord, med en højere spænding end den daglige. 

Man skal have fat i en megger (måske låne på din læreplads) Så skal gruppen slås fra. Man sætter prøvepind på fase efter gruppen og den anden på jord ( eller nul FØR HPFI ) Der trykkes på knappen og der aflæses. Det må ikke komme under 500.000 ohm Det man kalder 0,5 Mohm  

Det er klogt at slukke / tage følsomme forbrugere fra inden man måler. Det kan være komputere, TV/radio, vaskemaskiner m.m.

Når du har fundet gruppen som slår ud med laveste modstand, kan du adskille den på ca. midten af gruppen og måle igen. Både nul og fase afbrydes. Er der stadig fejl deles 1. halvdel igen op og adskilles. 

Er der ingen fejl i 1. halvdel, samles igen og den fejlhæftede del deles igen i 2. På den måde når man frem til fejlen efter få målinger. 


 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det  er næsten altid at det er en brugsgenstand med en fejl som kobler HPFI relæet , det er stort set aldrig den faste installation , som er problemet , men på en landbrugs ejendom kan der jo nok være diverse gnaver angreb , så det var måske en megen god ide at få megget installationen igennem .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce

Hvad er det for en jord du måler til når du er i tvivl om der er aktiv jord i installationen?


Elektronikteknikeren
S. Fabrin skrev den 27-06-2018 12:28:42

Det instrument kan du ikke bruge til at lave de målinger, du skal bruge, med. Få fat i et rigtigt universalinstrument. Fase og jord forhåbentlig ikke installationen uden over en stor modstand  i MOhm størrelsen. 

 Brug dog en megger og sluk alle grupper og brug nullederen på firsyningssuden som reference, af med dækslerne og mål om der er afledning på en af grupperne, vær opmærksom på, at elektronik ikke tåler meggeren, da den sender 1000 v dc ud på nettet, det tager 5 min at lave sådan en måling


Ang stikkontakter med jord det er aftoriseret arbejde og må kun udføres af fagpersonale
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis