Bjælkesko til tagkonstruktion i carport?

Hej.


Jeg er ved at planlægge en dobbeltcarport og dertil kommer en 90x300 limtræ hvorpå jeg havde tænkt at ligge 45x195 spærtræ for hver 40 cm. Spændet på spærtræet bliver 550 cm. Ovenpå kommer der kun tagpap. Men eftersom jeg får for lidt fri højde under limtræsbjælken er jeg nu i tankerne med at lade spærtræet blive monteret i bjælkesko på siden af limtræet. 


Mit spørgsmål er så bare om de er stærke nok til dette formål? Og i så fald- hvilke ska jeg bruge?


På forhånd tak... ☺️

Hej. Jeg er ved at planlægge en dobbeltcarport... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Altså carporten bliver 550 cm fra en væg der ligges af på og til en limtræsbjælke... Jeg kan forstå at man regner med center af støtterne, så spændet må vel være 560 cm. Eller er det mig der misforstår begrebet “spænd”? Er det så et spænd på 280 cm jeg har?

Nej der er så godt nok. Jeg var lige ved at forestille mig 550 cm bred carport med limtræs bjælke i midten. Så det er korrekt med dit spænd på 550 / 560 cm 

Men den limtræsbjælke er voldsom hvis der står flere understøtninger under den. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja, den er pænt stor, men der er 520 mellem to støtter - sinpelthen fordi jeg er træt af den nuværende midtersolpe der umuliggører at man kan parkere så både for og bagdør kan åbnes... :-)

Er der nogen “for og imod” bjælkesko med indvendig flige. Umiddelbart tænker jeg at de er kønnere for det færdige resultat, men hvis dem med udvendig er bedre, så er det løsningen.

Skal de i øvrigt fuldskrues med 5,0x40 mm beslagskruer? Jeg vælger 45x167 sko.

Der er væsentlig mere styrke i udvendig flige. 

5,0x40 er fin, men det er langt fra nødvendigt at fuldskrue.


 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis