Loft-emhætte/ændring af spær!

Hej LDS

Jeg skal have monteret indbygget loftemhætte i mit kommende ny-renoverede køkken! Mit problem er, at lige der hvor vi gerne vil have placeret vores indbyggede loft-emhætte, ligger der selvfølgelig et spær;-).

Mit spørgsmål går på, om det er mulige at ændre konstruktionen på dette ene spær, fx. ved hjælp af de to sideliggende spær? (fx. at montere tværgående spærtræ, som hviler på de sideliggende spær og derved bærer det midterste spær, som jeg ønsker at bryde/save over!

Min tagkonstruktion er en klassisk 70'er parcel med ca. 25° taghældning bygget op af gitterspær!

På forhånd tak, håber forklaringen giver en form for mening!

Med venlig hilsen

Carsten Lauge

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

så er dine spær nok 50-75 mm brede og det giver plads til aftræk. Fra emfanget til loftet monterer du en slange der er skjult i en kasse, der fulgte med emfanget. inde i kassen er der plads til at flytte slangen ud forbi spæret. At begynde at lave udveksling i tagkonstruktionen pga et emfang, finder jeg overkill.


 

Hvis det er loft emhætte, altså en kasse der sidder helt imod loftet er det ikke altid muligt at flytte aftræk. Så der kan du lave udveksling. Det gøre ved at der på hver side af aftræk lægges bjælke til nabo spær. Det skrues godt sammen. 

Bjælkelaget holder naturligvis din loft. støtter tagspær via de skrå tænger, men det sørger også for at trykket fra spær ikke får ydermur til at bule ud. Det med loft og træk udaf kan du komme over ved den udveksling der er nævnt. Men trykket nedad på de skrå tænger kan også udlignes ved at lægge bjælker over til nabospær oppe under tagspær. 

Dimension skal ikke være mindre end dine spær.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Mit problem er, at jeg ikke har dybde nok fra underkant loftbeklædning til underkant spær. Loftemfang her ofte en dybde på op til 100 mm, derfor kommer selve emfang i kambolage med underkant spær!

Det du beskriver "ev elmand" tolker jeg, som værende den samme løsning som jeg har beskrevet - er dette korrekt forstået?


Mvh. Carsten

Det er det samme, bortset fra at jeg mener du også bør lave støtte bjælker oppe under 3 tagspær (den du ødelægger og ud til 2 nabospær). Det er fordi trykket nedad i de skrå tænger kan udlignes noget der. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Alletiders, tak for det Erik.

Mht. til placeringen af de øverste støttebjælker, skal disse placeres lodret over de nederste  støttebjælker?


Mvh. Carsten

Annonce

Nej de placeres der hvor de skrå tænger støtter. Det er jo dem du kan aflaste, så trykket ikke bliver så stor nedad på din "ødelagte" lofts bjælke.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Mange tak Erik,

Så er logikken ved at gå op for mig😊

Mvh. Carsten

Hej Carsten,

Lykkedes det for dig? Jeg står i præcis samme situation, og vil helst ikke begynde at ødelægge konstruktionen.


Mvh

Alex

Hej Alex

Jeg er ikke kommet så langt i projektet endnu - det har været sat på pause hen over sommeren. Men som løsningen er beskrevet her i tråden, er jeg ikke i tvivl om, at det er såsan det skal løses. Det er bekræftet af flere siden hen👍

Mvh. Carsten

Hvis dit aftræk fra emhætten ikke rammer et spær, kan du ligesom mig bygge en kasse på loftet så emhætten går lidt under loftet.

Det med at gør det selv folk begynder at save i gitterspær er ikke smart, og det er i hvert fald det forkerte sted at søge råd om dette.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også