Hjælp til støbning af fundament (forlængelse af eksisterende garage)

Jeg vil gerne forlænge garagen således så den kommer til at flugte med naboens (som er den gule på billedet). Det vil give mig ca. en ca. 3 meter længere garage og jeg vil også montere en dør så man kan tilgå den fra haven.

Den nuværende garage (min er den røde på billedet) er opbygget i lecablokke således så at der er støbt betonsokkel/fundament og lagt leca direkte oven på. Planen er at rive den røde gavlmur ned og udvide bagudtil.

Jeg har været i gang med at grave render og kan regne ud (eller rettere det er nu gået op for mig ...), at der skal en del beton til på trods af den beskedne udvidelse. Ca. 2 M3. Jeg overvejer at lave en sokkel/fundament i fundablokke, altså stable dem nede fra 90 cm dybe og fylde op med beton og så mure lecablokke oven på. Dette vil spare mig for at mikse en del beton plus er det egentligt ikke også nemmest at få en lige afslutning på denne måde (har ikke gjort dette før) ??

Alternativt hælder jeg en masse flydene beton i og slutter af med leca, er dette bedre og er det ikke sværere at få helt i vater??

Hvad er pros/cons ved mine metoder og er der andet jeg kan overveje .... ?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er ganske umulig at sætte fundablokke nede fra bunden. 

Du skal lave render som fyldes med beton, og de skal ikke graves ud før du er klar med materialer, for så styrter de sammen og du skal bruge mere beton end nødvendigt, og din sokkel vil se ud som naboens.  Grøften behøver kun at være 20 cm bred, men skal ned i 90 cm dybde. 

Undtagen grøften ind imod naboen, hvor jeg kan se at hans sokkel er noget ujævn. Det ville være godt at spule den ren så din sokkel kan binde lidt sammen med den. Hvis denne spuling gøres et par dage før, så er vandet sikkert sunket væk fra renden og du kan rense denne i bunden for løs materiale. 

Der skal købes 2, 8m3 støbemix - 350 kg cement, og lejes blandemaskine. Af værktøj skal du bruge vaterpas, målebånd,  2 murer baljer, murersnor og en trillebør. Det skal blandes i forhold 1: 7 når man måler det med en spand, altså volumen mål. Altså 7 spande støbemix og en spand cement i hver blanding. 

Du slår en søm til snor i naboens mur lige hvor sokkel skal slutte. ligeledes søm i egen mur i samme højde. Ude i plænen hvor trillebør står skal der være et bræt der er skruet på 2 pæle. Den skal stå 45 grader på hjørnet ca. som trillebør kanten er på billedet. Overkant af dette bræt skal være i water og din højde på overkant sokkel. Der kan nu sættes søm i som styrer snor fra " naboens søm" og ligeledes snor fra din egen mur. Disse 2 snore skal være præcis hvor ydersiden af sokkel / leca top skal være. Snore krydser hinanden præcis på hjørnet. Når du har sømmene til snorene til at sidde, kan snoren nemt tages af og på uden at skulle måle hele tiden. 

Efter udgravning fylder du beton i, og efterhånden støder du lidt op og ned i det med en lægte eller lign. Det er for at få lidt luft ud af betonen. Man kan også bruge vibrator men det er ikke nødvendigt til dette formål. Overkant af din beton skal netop være 22 cm under snore. Så er der plads til 1 lecablok på 20 cm der mures på dagen efter med mørtel blanding. Deter der snoren skal følges. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej og mange tak for det uddybbende svar.

Hvis jeg forstår det korrekt så skal der selvfølgelig noget præcision til hele vejen igennem, men om selve betonstøbning er 110% perfekt er mindre vigtigt da det så kan rettes til når man murer det første skifte af lecablokke på, er dette korrekt forstået?! Jeg tænker her hvis der nu er skævheder på langs og på tværs af renden ....

En sidste ting da jeg ikke har prøvet det før, er det realistisk for to mand at gøre på en dag i normalt arbejdstempo når det at hærde undervejs og kan man evt. dele randen op i 2 eller 3 støbninger der så kunne forstærkes yderligere med armeringsjern?

Ja, det burde være realistisk, jeg ville ikke dele det op i flere støbninger hvis du kan undgå det. Det bliver som regel noget lort, IMHO.

Mvh.

Mikkel


Det kan i nemt grave ud og støbe på 1 dag, hvis snore og andre forberedelser er gjort. Der sker jo ikke noget ved at grave 1/2 ned dagen før hvis det ikke regner om natten. 

Det er korrekt at den sidste præcision kommer med første lecablok. Men det er træls at have støbt for meget på så der ikke er plads til 20 cm blokke. Og du kan jo se på naboens meget gravide sokkel, at der kan komme en udmærket mur ud af det. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis