Stiga Vila 9E havetraktor/plæneklipper koblingsfjeder

Hjælp. Hvordan sidder koblingsfjederen på en Stiga Villa 9E frontklipper? Har du sådan en maskine og kan vise mig et billede af hvordan fjederen der trækker armen med strammerullen til, og samtidigt bliver koblingspedalen skubbet op via stødstangen? Det vil være fantastisk. Jeg kan se hullet til fjederen på "armen" med strammerullen/kilremskiven, men kan ikke se hvor den anden ende af fjederen kan stikkes i/fæstnes på chassiset. Jeg har reservedelsmanualen, men den viser ikke hvordan fjederen sidder. Det er fjedernr: 1134-1949-01. Den virker meget kort til den lange vandring der er påkoblingspedalen. Har jeg fået en forkert fjeder? Den ligner godt nok den der hang på armen, men som jo så var knækket i den krog(?) der skal på ”chassiset”.På billederne ses hvor jeg mener fjederen skal sidde. På billedet af bunden ses at fjederen sidder bag en remskive. Svært tilgængelig, selvfølgelig. Den nye fjeder er ikke 100% som den gamle. Jeg håber du har et tip til mig. På forhånd tak.   



PerDahlstroem
Hjælp. Hvordan sidder koblingsfjederen på en Stiga... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej. Da der er tørke og græsset heldigvis ikke gror tager jeg lige lidt ekstra tid om at løse fjederproblemet...


PerDahlstroem

Jeg tog chancen og satte min indkøbte fjeder på til den chassis del der giver mest mening. Det tog 10 sekunder med det viste værktøj som min farfar har efterladt. Vist nok ikke til fjederpåsætning? Koblingen er meget hård men virker. Men så hård at den viste plastblok som holder/styrer koblingspedalarmen knækkede. Har bestilt to nye. Samme plastblok til bremsen. Men sikken en følelse at kører på sin egen reparerede maskine! Det er det hele værd! Men der står i instruktionsbog at kobling skal justeres til ”10-15 mm slip”. Hvad betyder det? Er det 10-15 mm når pedalen er sluppet/oppe, altså at den med hånden kan løftes yderligere10-15 mm?

NB: kimcarlsen: Der må være forskel på modellerne, for der er ikke ”sigt” i lige linje fra koblingsarmen til den anden arm til klippebordet. Altså næppe én lang fjeder på min model. Der har vist aldrig været en fjeder til den der lange arm til klippebordet, og maskinen virker uden. Der er en fjeder til klippebordet på den "anden side" som jeg også har fornyet i denne operation. :-)

Tip: Man skal ikke hælde maskinen så karburator hænger nederst. Blev fyldt med motorolie og så er det sgu et knokkel at starte maskinen! Sådan er det når amatøren arbejder!


PerDahlstroem
Vedhæftede filer:

PerDahlstroem

Slip er den frigang du kan mærke, før den bevæger strammerullen.


Vi prøver igen, i morgen --

Hmm. Tak Je_ns. Det må jeg se om  jeg kan justere. Lige nu presser stødstangen på armen og bevæger rullen med det samme. Jeg tror det giver mening det du skriver. Prøver at justere på mandag tirsdag.

NB: Glemte at stor-takke for billeder kimcarlsen!


PerDahlstroem
Annonce

Det er som om fjederen ikke  sidder helt rigtig, skal den sidde der, skulle der nok være et "langt øje" på fjederen.

som denne her


Vi prøver igen, i morgen --

Er fjederen i forvejen for stram, kunne du måske bore et passende hul i beslaget, og sætte fjederen i det.


Vi prøver igen, i morgen --

Den fjeder sidder forkert, men hvor den skal sidde kan jeg ikke huske.. Jeg kan måske finde et billede i morgen.

Mvh.

Mikkel

 

Tak je_ns! Fjederen skal sidde med "spænding" når koblingspedal ikke trykker på stødstang da den trækker koblingskileremsstrammerskiven til. Så "helt" forkert er det måske ikke? Men den er for "hård"/"stram". Som om fjederen har forkert "karakteristik". Mon den giver sig med tiden? Jeg skal have "slækket" stødstangen til 10-15mm slip på mandag-tirsdag og se om det virker bedre.

Mikkel: Et/nogle billede(er) vil være guld. Man skal "skyde" lidt skråt forbi det stor kileremshjul der sidder over fjederen. :)  kimcarlsen har allerede sendt billeder, men nok en lidt anden model end min?


PerDahlstroem
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis