Stiga Vila 9E havetraktor/plæneklipper koblingsfjeder

Hjælp. Hvordan sidder koblingsfjederen på en Stiga Villa 9E frontklipper? Har du sådan en maskine og kan vise mig et billede af hvordan fjederen der trækker armen med strammerullen til, og samtidigt bliver koblingspedalen skubbet op via stødstangen? Det vil være fantastisk. Jeg kan se hullet til fjederen på "armen" med strammerullen/kilremskiven, men kan ikke se hvor den anden ende af fjederen kan stikkes i/fæstnes på chassiset. Jeg har reservedelsmanualen, men den viser ikke hvordan fjederen sidder. Det er fjedernr: 1134-1949-01. Den virker meget kort til den lange vandring der er påkoblingspedalen. Har jeg fået en forkert fjeder? Den ligner godt nok den der hang på armen, men som jo så var knækket i den krog(?) der skal på ”chassiset”.På billederne ses hvor jeg mener fjederen skal sidde. På billedet af bunden ses at fjederen sidder bag en remskive. Svært tilgængelig, selvfølgelig. Den nye fjeder er ikke 100% som den gamle. Jeg håber du har et tip til mig. På forhånd tak.   



PerDahlstroem
29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Her er et billede fra manualen.


PerDahlstroem

På tegningen er koblingsstangen nr.: 50. Fjederen er nr.: 15, og "kilremsstrammerhjuls-armen" er nr.: 20( nr. er uden for billedet). "Koblingen" kobler motor fra drivhjuls-gearkasse, men ikke fra klippebordet/knivene.


PerDahlstroem

Jeg har før skiftet en fjeder på sådan en dævl, men kan ikke erindre om det har været samme fjeder. Kan faktisk heller ikke erindre hvordan trækket virker da de modeller efterhånden er ret bedaget. At fjederen ser anderledes ud på tegningen kan du ikke regne med er korrekt. Men, når du ved hvilken side at fjederen skal trække remstrammerhjulet, kan du som en sidste udvej binde den anden ende fast med et stykke hegnstråd til et passende sted når alt andet svigter. Det er desværre det bedste råd jeg kan komme på.     


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Tak for svar Leif! Ja, havde også selv tænkt på at fikse et eller andet. Men selv det er ikke sådan lige til. Fjederen skal have den rigtige "spænding" så remmen ikke er for stram og ikke for løs.


PerDahlstroem
Annonce

Jeg har nu afmonteret arm med kilremshjul der spærrede "udsigten" og det var nemt. På billedet ses hvor jeg tror fjederen skal være. Hvor f..... skal den sættes på. :-) Eller er jeg helt galt på den eller er fjederen forkert?

Please, er der ikke en der har sådan en maskine (Stig Villa 8 eller 9E eller 11E?) og som vil kigge efter? Ok, fjederen er ikke nem at se bag det store kilremshjul der spærrer "udsigten". :-) Men hvis du kan se/mærke efter hvor enden er fsatgjort?


PerDahlstroem

Jeg har fundet et billede her på LDS. Jag kan se at modellen er anderledes end min?

Bemærk at billedet er 180 grader ifht. mine billeder.



PerDahlstroem

Er der ikke et passende hul i chassiset hvor fjederen skal sidde, kik efter slidmærker. 

Som her


Vi prøver igen, i morgen --
perperdahdah skrev den 27-06-2018 09:41:28

Tak for svar Leif! Ja, havde også selv tænkt på at fikse et eller andet. Men selv det er ikke sådan lige til. Fjederen skal have den rigtige "spænding" så remmen ikke er for stram og ikke for løs.

 Remmen må ikke blive for løs da den så glider på remhjulet og slides/brændes meget hurtigt op. Men til den anden side er der meget vide grænser, hellere for stram end for løs.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
je_ns skrev den 27-06-2018 10:38:36

Er der ikke et passende hul i chassiset hvor fjederen skal sidde, kik efter slidmærker. 

Som her


 Ja eller en bolt der har holdt et beslag.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis