Problemer med vandflow

Hej alle

Jeg har brug for noget VVS-ekspertise.

Jeg har købt et hus fra 1969 som grundlæggende er pænt vedligeholdt. Siden vi flyttede ind har vi oplevet, at vores vaskemaskine af og til melder fejl på vandtilførsel. Det virker til, at det oftest sker hvis i forbruger vand samtidig med, at den kører vaskeprogram. Det er dog også sket på tidspunkter, hvor vi intet har forbrugt.

Nu har jeg været i gang med, at fejlsøge yderligere, og har haft slangen til vaskemaskinen taget af. Jeg har i den forbindelse optaget et par videoer:

Her ses vandhanen i bryggerset når der ikke er åbnet for vandslangen til vaskemaskinen. Som det ses er flowet ok – det er dog ikke imponerende (heller ikke uden perlator). Både koldt og varmt.

https://www.dropbox.com/s/12rspii799n4cvh/IMG_3126.MOV?dl=0

Her er så en video hvor jeg har åbnet til vaskemaskinen:

https://www.dropbox.com/s/i90d2damica18bg/IMG_3127.MOV?dl=0

Følgende sker i videoen:

1: Jeg har åbnet slangen til vaskemaskinen ned i spanden – vandflow til vaskemaskine er ok.

2: Jeg åbner det varme vand i vandhane – flow i vandhane og til vaskemaskine er ok

3: Jeg åbner det kolde vand (dvs. både koldt og varmt er åbent) – flow i vandhane falder lidt, vaskemaskine stiger

4: Jeg lukker for det kolde vand – flow i vandhane stiger, vaskemaskine falder

5: Jeg lukker for det varme vand – vaskemaskine er konstant

6: Jeg åbner for det kolde vand alene – flowet ud af vandhanen er meget lavt, vaskemaskine uændret


Det er især punkt 4 som undrer mig. Er der nogen der kan give en forklaring på, hvorfor flowet ligefrem stiger når der er tændt for både det varme og det kolde vand på vandhanen?

Det skal siges, at vi har en lille varmtvandsbeholder. Denne er koblet direkte på fjernvarmenettet (der er ikke adskilt varmekreds i huset).

På forhånd tak for alle input!

Mvh.
Mads



Hej alle Jeg har brug for noget VVS-ekspertise.... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej igen
Lige lidt opfølgning. Jeg havde besøg af mit vandforsyningsselskab (Århus Vand) som kom ud og kiggede nærmere på filteret. Det viste sig, at det som flere af jer havde forudsagt, var godt stoppet til. I samme ombæring skiftede de vandmåleren til en nyere udgave med større lysning. Alt dette blev gjort uden beregning (rettere sagt: jeg betaler for det via mit abonnement).

Efter udskiftningen blev trykket målt til 2,3 bar, hvilket lever op til deres krav.

Det har gjort en lille forskel - vaskemaskinen melder ikke fejl nær så ofte. Men det hænder stadig, at den går i fejl. I dag har jeg så været i gang med at måle flowet. 

Når jeg måler ved vaskemaskinen er der et flow på 4,36 l/min - det virker i min verden ikke helt forkert? Når jeg måler ved vandhanen i køkkenet, som er placeret lidt længere væk, er flowet dog helt oppe på 8,4 l/min - så der er altså helt sikkert noget med installationen. Spørgsmålet er bare, om det er årsagen til problemet med vaskemaskinen.

Al input er velkommen!

Mvh.
Mads

Prøvede vandselskabet ikke at måle vandflovet ved måleren (da måleren var afmonteret)? Det kunne være din jordledning der er (næsten) stoppet. Et tryk på 2,3 bar fortæller blot at ledningstrykket er i orden, men hvis det blev målt hvor der ikke blev tappet vand, fortæller det ikke noget om din jordledning.



Søren O
Søren O skrev den 25-07-2018 19:44:29

Prøvede vandselskabet ikke at måle vandflovet ved måleren (da måleren var afmonteret)? Det kunne være din jordledning der er (næsten) stoppet. Et tryk på 2,3 bar fortæller blot at ledningstrykket er i orden, men hvis det blev målt hvor der ikke blev tappet vand, fortæller det ikke noget om din jordledning.


 Der blev ikke målt flow men trykket var stort set uændret uanset om der var forbrug eller ej

Det tyder på at din jordledning er i orden, så det må være inde i huset problemet er.


Søren O

Sidste ting du kan gøre, tage spurlhanen af og spurl igemmen uden den på. Og se om der er nået i spurlhane som ikke skal være og hvis den er med kontra ventil i. Så tag den ud det skal du ikke bruge til vaskmaskinde alligevelet

Man kan læse følgende:


"Aarhus Vand kan oplyse vandtrykket på en given adresse. Der er ikke krav til vandtrykket, vi har dog et servicemål på minimum 1,7 Bar i terræn niveau.

Først skal du undersøge, om ventiler omkring måleren er helt åbne. Derefter skal du kontrollere alle haner og armatur (perlator) for tilkalkning.

Hvis en stikledning på offentligt område er tilstoppet, er det Aarhus Vands ansvar. Den resterende del af stikledningen fra grundgrænsen (skel) til ejendommen er sammen med ejendommens installation grundejerens ansvar.

Hvis ejendommen har armatur eller maskiner, som kræver et stort vandtryk, må ejer selv betale for en trykforøger, med mindre Aarhus Vand ikke lever op til servicemålet på 1,7 Bar".

Tak for input. Jeg har nu været ved, at måle yderligere. I bryggerset hvor vaskemaskinen er placeret, er der også en vandhane. Ved denne måler jeg også et flow på omkring 4 l/min. Det kunne derfor tyde på, at det intet har med ventilen ved vaskemaskinen at gøre, men nærmere selve installationen. 

Er der nogle krav til diameter på vandrør?

4 l/min ved en taphane er ikke ret meget. Mener at normen siger 10 l/min. Hvordan ser dine rør ud indvendig? Hvis de er helt tilkalkede så har du et problem. Er der ikke mulighed for at montere en "prøvehane" tæt ved vandmåleren?


Søren O

Jeg synes også, at det virker som i underkanten. Hvad er det for en norm - er det en der er nedskrevet? BR?

Det med prøvehanen kniber, men jeg er vidst efterhånden kommet frem til, at det er forsyningen til bryggerset som ikke er tilstrækkelig. Jeg ved ikke hvordan rørene ser ud indvendigt, men de har nok ca. 50 år på bagen - jeg synes dog også, at de ser ud til at være ret små.

Status er dog, at jeg har fået fjernet alarmen med hjælp fra Miele - men dog ikke løst det grundlæggende problem. Det er dog til, at leve med nu

Tak for input alle sammen!

Mvh.
Mads

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis