Problemer med vandflow

Hej alle

Jeg har brug for noget VVS-ekspertise.

Jeg har købt et hus fra 1969 som grundlæggende er pænt vedligeholdt. Siden vi flyttede ind har vi oplevet, at vores vaskemaskine af og til melder fejl på vandtilførsel. Det virker til, at det oftest sker hvis i forbruger vand samtidig med, at den kører vaskeprogram. Det er dog også sket på tidspunkter, hvor vi intet har forbrugt.

Nu har jeg været i gang med, at fejlsøge yderligere, og har haft slangen til vaskemaskinen taget af. Jeg har i den forbindelse optaget et par videoer:

Her ses vandhanen i bryggerset når der ikke er åbnet for vandslangen til vaskemaskinen. Som det ses er flowet ok – det er dog ikke imponerende (heller ikke uden perlator). Både koldt og varmt.

https://www.dropbox.com/s/12rspii799n4cvh/IMG_3126.MOV?dl=0

Her er så en video hvor jeg har åbnet til vaskemaskinen:

https://www.dropbox.com/s/i90d2damica18bg/IMG_3127.MOV?dl=0

Følgende sker i videoen:

1: Jeg har åbnet slangen til vaskemaskinen ned i spanden – vandflow til vaskemaskine er ok.

2: Jeg åbner det varme vand i vandhane – flow i vandhane og til vaskemaskine er ok

3: Jeg åbner det kolde vand (dvs. både koldt og varmt er åbent) – flow i vandhane falder lidt, vaskemaskine stiger

4: Jeg lukker for det kolde vand – flow i vandhane stiger, vaskemaskine falder

5: Jeg lukker for det varme vand – vaskemaskine er konstant

6: Jeg åbner for det kolde vand alene – flowet ud af vandhanen er meget lavt, vaskemaskine uændret


Det er især punkt 4 som undrer mig. Er der nogen der kan give en forklaring på, hvorfor flowet ligefrem stiger når der er tændt for både det varme og det kolde vand på vandhanen?

Det skal siges, at vi har en lille varmtvandsbeholder. Denne er koblet direkte på fjernvarmenettet (der er ikke adskilt varmekreds i huset).

På forhånd tak for alle input!

Mvh.
Mads



Hej alle Jeg har brug for noget VVS-ekspertise.... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

@holgerduke. Jamen hvorfor ikke bare gøre det uden ulovligheder? - kontakt da vandforsyningen.


Søren O

Mht. til det "magiske" i at flowet stiger når der er højere forbrug på vandhanen, så er vi nok ude i en venturi effekt. Simpelt forklaret betyder det at forbruget fra vandhane kan trække mere vand med gennem installationen grundet det sug som transporten af vandet giver.

Det afhænger af hvordan t stykket hvor maskinen er sluttet til er monteret.


Elektronikteknikeren

Jeg ville prøve at tage de 2 slanger af til armaturet, og til opvaskemasninen og sætte en slange på. Så kan man se hvor meget tryk der er på hver i sær. så kan man finder ud af, om det er armaturet den er gal med eller om det er det t-stykke som maskinen sidder på  

Nitter skrev den 26-06-2018 18:14:19

 Så kigger du der.    

 Det var nu ikke for, at affeje din idé, men jeg har bare svært ved at se, hvordan det skulle kunne skabe det problem jeg oplever med flowet. Men du må meget gerne oplyse mig

holgerduke skrev den 26-06-2018 18:01:46

Du skal have renset filteret der sidder i vandmåleren som kommer fra vejen....

 Okay, men det forklarer vel ikke hvordan flowet opfører sig når jeg åbner vandhanen, gør det? Et tilstoppet filter ville vel "blot" reducere vandtrykket i hele ejendommen.

Annonce
Gregeren skrev den 26-06-2018 22:57:19

Mht. til det "magiske" i at flowet stiger når der er højere forbrug på vandhanen, så er vi nok ude i en venturi effekt. Simpelt forklaret betyder det at forbruget fra vandhane kan trække mere vand med gennem installationen grundet det sug som transporten af vandet giver.

Det afhænger af hvordan t stykket hvor maskinen er sluttet til er monteret.

 Det giver mening! Jeg må lige få undersøgt om jeg kan komme til t-stykket fra krybekælderen eller om det er støbt ned i gulvet.

Vvssvend skrev den 27-06-2018 03:30:51

Jeg ville prøve at tage de 2 slanger af til armaturet, og til opvaskemasninen og sætte en slange på. Så kan man se hvor meget tryk der er på hver i sær. så kan man finder ud af, om det er armaturet den er gal med eller om det er det t-stykke som maskinen sidder på  

 Tak for input. Jeg prøvede samme øvelse med vandhanen i køkkenet (cirka 5 meter fra vaskemaskinen) og oplevede det samme, så det er ikke armaturet den er gal med.

Filteret i vandmåleren..??

holgerduke skrev den 27-06-2018 10:03:54

Filteret i vandmåleren..??

 Ej forstået?

Der sidder et filter i din måler, som filtrager skidt og møg som der evt skulle komme.

Og hvis der sidder skidt og møg der, begrænser du den mængde vand som kommer ind i huset 

Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis