renovering af kontakt sæt

Hej.

Da i er en del elektrikkere herinde, tænker jeg i lige kan komme med et indput/løsning af tvivl.

Et schneider electric kontakt relæ, (LC1D65A helt konkret), kan jeg komme ind til selve kontakt fladerne og få disse "poleret op", eller kan jeg kun komme ind til spolen, ringkernen og fjederen, og skifte spolen, og så er resten forseglet?


 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er noget man udskifter, sådan et relæ, så der er næppe elektrikere med erfaring i at polere kontaktsæt, men der sker jo ikke noget ved at prøve at adskille det gamle, og pudse kontaktsættene.

Ofte er det kun en stakket frist, når man laver sådanne "numre"


Vi prøver igen, i morgen --

Jeg er til søs lige PT, og det er et kritisk stykke maskineri hvor start-kontakt sættet er svejst sammen.

Jeg har dog en anden liggende, hvor der kun er 1 fase med "hul igennem", og så kan jeg huske fra andre skibe at vi kunne lave dette trick som nød-løsning ind til vi kunne modtage nye. Men jeg kan ikke lige se hvordan jeg kommer "længere ind" end til spolen. Det andet kontakt sæt jeg husker vi kunne både skifte kontakt skoene/fladerne og polere dem i, var dog et hyundai kontakt sæt mener jeg, hvor dette er et schneider electric.

Derfor jeg spurgte ind til om nogen havde erfaring med at adskilde dem.


 

Ja så er du jo nødt til at trylle, når du har et ekstra relæ, kan du jo forsøge om det er til at skille ad.

Ved ikke om kontaktrens vil nytte, der er nok nærmere til kontaktsæt med en meget lille belastning.


Vi prøver igen, i morgen --

Du kan godt komme ind til kontaktsæt. Du skal adskille kontaktor i 2 dele som man skal for at skifte spoler. Mon ikke den lille blå på siden skal bruges til det. 

Over de skruer hvor du kommer med ledninger sidder en beskyttelses hætte, denne presses af, og ALLE skruer fjernes i begge sider. Så kan de enkelte kontakt sæt trækkes ud ved at du "brækker" dem ud med en skruetrækker ned i gevindhullet og du kan kigge på dem og gøre det som du mener er nødvendig. Når de alle er ude, (undtagen en bryde sæt som ikke behøver at komme ud)  falder den bevægelige del også ud. 

Hoved kontakter er kraftigere og skal naturligvis på deres plads igen. Kontakt sæt i den bevægelige del skal alle have deres fjedre på rette plads. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Steensen skrev den 24-06-2018 17:17:54

Jeg er til søs lige PT, og det er et kritisk stykke maskineri hvor start-kontakt sættet er svejst sammen.

Jeg har dog en anden liggende, hvor der kun er 1 fase med "hul igennem", og så kan jeg huske fra andre skibe at vi kunne lave dette trick som nød-løsning ind til vi kunne modtage nye. Men jeg kan ikke lige se hvordan jeg kommer "længere ind" end til spolen. Det andet kontakt sæt jeg husker vi kunne både skifte kontakt skoene/fladerne og polere dem i, var dog et hyundai kontakt sæt mener jeg, hvor dette er et schneider electric.

Derfor jeg spurgte ind til om nogen havde erfaring med at adskilde dem.

 For nu ikke at risikere at lave skaden værre ved at skille relæet af, kunne du så ikke som en nødløsning bruge et kontaktsæt i det ekstra relæs i stedet for det kontaktsæt der er svejset sammen. Du skal naturligvis huske at parrelelforbinde de to relæers spoler til styrestrømmen ???      


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce

Det endte lykkeligt.

Vi fandt et kontakt sæt til en anden kritisk maskine ombord, om end spolen var til 440V, så var det jo bare kontakt sættet jeg skulle bruge, og så skiftede jeg spolen til den 208V der sad i den "originale" kontakt. Så nu kører startluft kompressoren igen, og vi er sluppet ud af "kniben" i god behold.

ev elmand, den blå på siden er ikke til at åbne relæet med, det er en hjælpe kontakt funktion, som kan bruges til at koble 2 (eller flere) kontakt sæt sammen, så de trækker samtidigt, f.eks. ved konstruktion af en hjemmelavet stjerne-trekant starter med 4 kontakt sæt.

For at skille spole og kontakt ad, så er der 2 skruer på "undersiden" (ind mod DIN skinden) der skal løsnes.


 

Ok naturligvis ! ! 

Nu vi er ved spændingen. Har i 3 x 208V ombord på sådan en  "skude" Jeg har nemlig her i DK. fået leveret en lille motor på den spænding. Jeg er lidt spændt på hvor den skulle have været hen i verden. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Vi kører normalt 3*440V og transfomerer ned til 3*230V til lys m.m.

Men da mange af maskinerne har deres egne under-tavler (dem der sluger strøm nok i hvert faldet), så har de "kun" 3x440V, og derfor deres egen lille transformer inde i denne tavle til at levere styre spænding, og for vores 2x start luft kompressorers vedkommende, bliver det så til 210V.

Jeg har også været på skibe med 6.6kV, 3x440 og 3x230V, det var container skibe, der skulle kunne forsyne 1500-3000+ køle containere, hvorfor de 3-5 generatorer på mellem 2300 og  6000kW (typisk mellem 10 og 25MW disponibel på hovedtavlen) kørte 6.6kV og så transformerede ned til 440 eller 230V.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis