Bjælkehus uden isolering i vægge?

Vi har fundet et byg det selv anneks, som vi gerne vil have.

Huset er på ca 28kvm, delt i to rum, med tre vinduer og to døre og skal laves i 70 mm bjælker.

Det største rum skal bruges til vinlager mm året rundt, og der vil derfor konstant være en varmepumpe igang.

Sælger forklarer, at det er unødvendig at isolere væggene, som jo også vil miste det nostalgiske præg indvendig. Det tykke træ i sig selv skulle være isolering nok.

Jeg er ikke interesseret i at have et kæmpe tag med en hel meter isolering for evt. at opveje.

Planen er uanset et godt og isoleret fundament.

Hav mener I om det? Kan man undvære isolering i væggene?

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kort og godt NEJ! 

Vel isolerer træet da, men slet ikke nok. Var i en årrække med til fremstilling af Skovbo bjælkehuse, der ligeledes var lavet af 70mm bjælker. Jeg mener der kom 200mm isolering indvendigt. Standarden var fibergips indvendig, men nogle få fik lavet en eller 2 vægge med træbeklædning, der var høvlet til at ligne de udvendige bjælker.

Vi lavede op imod 500 huse om året og hvis man kunne have sparet isolering, så havde man nok gjort det.

Skovbo gik desværre konkurs, men der er da stadig masser af seriøse bjælkehusfirmaer.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Nynorm tilbyder denne løsning til deres hytter:

Elektronikteknikeren

Desværre er det ikke der, vi skal have fra. Jeg vil se og mærke kvalitet inden køb, og flere er Nynorms huse er kun som tegninger, og det kan jeg ikke bestille ud fra.

Kermit vil det mon så kunne gøre det med 100 mm? Ellers begynder det at blive for småt, og grundet skel kan vi ikke udvide den anden vej.

100mm hjælper gevaldigt på det.

Hvilken temperatur skal i holde i hytten? Der er vel omkring 16-17 grader når det er til vin eller?

Jeg vil mene at 100mm er tilstrækkeligt til at varmeregningen ikke løber løbsk, men ifølge br er det ikke nok, afhængig af hvilken temperatur i skal holde.

Elektronikteknikeren

Måske kan disse erfaringer fra Sverige give yderlige råd og erfaringer ved bjælkekonstruktioner.

http://torpare.dk/vidensbank/18

Annonce

Temperaturen skal holdes på ca 14 grader.

Der er ikke rigtig regler for, hvor mange mm, der skal i vægge, så den lovmæssige del er jeg ikke bekymret for. Bare vi samlet rammer den isolering, der er påkrævet miljømæssigt. Tænker vi isolerer rigtig godt i bunden.  Der er også meget lidt glas/vindue, hvilket også nedsætter kravet.

Vi skal bare ikke ende op med en kæmpe el regning 😱

Må man spørger hvorfor du vil opvarme vinlageret med en varmepumpe? (gør ud fra det er en luft til luft udgave du snakker om)

Luft til luft varmepumper gør luften ganske tør, men gode opbevaringsforhold for vin forudsætter en hvis mængde fugtighed (og helst på et konstant niveau). 

Bedre isolering og el-opvarmning lyder umiddelbart bedre til vin i mine øre

Ask

Man kunne også overveje kælderkolde øller   

(Undskyld - den lå lige til højrebenet)

Ja det er luft til luft.

Dels skal der være en del vinkøleskabe og de kræver en hvis temperatur for at køle korrekt og dels nogle andre ting.

Rantzau, hvis vi skal til at udvide med kælder, bliver det vist en dyr og meget omfattende renovering af et hus uden kælder 😱😱

Men lad os holde os til isoleringemnet

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også