Terassebrædder vs ru brædder

Hejsa

Jeg skal til at renovere et større plankeværk med ru brædder (100x125) på begge sider af 100x100 stolper, der er afstand, ca. 10cm,  mellem hvert brædt. Ru brædder koster ca.15kr pr. meter, glatte terassebræder koster ca. 9kr. pr. meter. Er der noget i vejen for at vælge den billige løsning med terassebrædder. Hvorfor er de egentlig billigere, man skulle tro de var dyrere når de er mere forarbejdede en de ru brædder. 

Mvh John Egerup

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det lyder mærkeligt..Du har ikke fået det omvendt? Samme tykkelse og alt?

Mvh.

Mikkel

tror det er fordi der sælges rigtig mange terrassebrædder, så derfor er de billigere.

og du vil fint kunne bruge terrasse brædderne, hvis du er tilfreds med den høvlede overflade.


Du kan også få terrassebrædder i brune, hvis det passer dig bedre.


Vi prøver igen, i morgen --

Er der ikke noget galt med dine mål?
Du skriver ru brædder 100x125.... ellers er dine brædder større end dine stolper(100x100)?
Normalt er hegnsbrædder 10-12 mm tykke   

Men det er godt nok billigt for de terrasse brædder, og kan du leve med tykkelsen på 28mm så ville jeg da uden tøven bruge dem.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jo, jeg mener jo selvfølgelig 25x125 !

Så jeg tror jeg bruger de fine brædder, 3mm kommer jeg nok over.

Mvh John Egerup

Annonce

Prisen for ru brædder er den også pr. Meter eller en hel længde?


Elektronikteknikeren

Men du ska være hurtig for at få det tilbud i silvan da det er et begrænset parti de har til den pris.....

Angående træ til plankeværker:

Køb aldrig træ i panik og med hovedet under armen. Plankeværker skulle gerne holde din tid ud uden du om få år skal gentage processen.

Brædder under 1" tykkelse til holdbare plankeværker er uegnet under danske vejrforhold. Det skyldes at det som tommelfingerregel tager 1 år pr. tomme at tørre træet så rådangreb mindskes. Ved at vælge trykimprægneret træ, øges levetiden væsentlig, men på bekostning af æstetikken og vedligeholdelsen.

Trykimprægnering er er en hård medfart for træet, som forårsager revner og ridser. Det er langt bedre at lave præventive konstruktioner så vand ledes væk og sol og luft tørre overfladerne.

Trykimprægnering bevirker desuden at harpiksen "sveder" som ses som gennemtrængninger på alle typer maling.

Brug aldrig oliemaling på terpentinbasis til nåletræ uanset om det er trykimprægneret. Nåletræ indeholder harpiks der beskytter mod mikroorganismer. Terpentin får harpiksen til at krystalliserer som er ødelæggende for harpiksens beskyttende egenskaber som nedsætter levetiden selv for trykimprægnerede brædder.

Noget tyder på at de seneste generationer af træbeskyttelse på vandbasis er en klar forbedring, men det kan kun de næste mange års erfaringer afklarer. Eneste undtagelse er Flugger som jeg har flere hårrejsende eksempler på ikke er lydhøre for fakta.

En billigt, holdbart med let vedligeholdelse træsort som alternativ til det polske stærekassetræ der oftest udbydes er lærk.

Lærk er ikke bare lærk. Under danske forhold, hvor lærk gror på næringsrige jorder, er vækstlagene ofte på 4mm eller større. Selv om splintlaget er mindre, er kerneveddet ikke så stabilt som lærk vokset på udpinte og kolde vækststeder.

Smarte sælgere forsøger tit at sælge deres stærekassetræ som "Sibirisk lærk". Det er som ofte løgn og latin. Lærk vokset under arktiske forhold har aldrig vækstlag på over 2mm.

Mit råd til købere af træ: Stop vat i ørerne til de åleglatte sælgeres sleske salgstale og brug tommestokken og fornuften. Med det in mente vil jeg anbefale at besøge savværkerne så vi sammen taler på lige vilkår.

Okay - jeg har strammet mit budskab til det yderste. Min mission er ikke at lyde bedrevidende. Min  mission er at jeg gerne under alle jer andre samme udsøgte fornøjelse af den vidunderlige fornemmelse af at arbejde med førsteklasses træ, og kan jeg provokerer nogle til at tage udfordringen op, er min mission lykkedes.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej Rantzau.

Tak for indlægget. jeg finder det ikke "bedrevidende" jeg skriver jo for at høre fra andre med større viden end jeg selv har. Jeg ville allerhelst købe det bedste træ der kunne opdrives men da det er et meget langt plankeværk (Hjørnegrund) er jeg også nødt til at se på prisen. Det er en rækkehus bebyggelse fra 1980 hvor der plankeværk om alle grunde. Oprindelig trykimp. fyrretræ i 120x25 på 100x100 stolper, alt malet sort. der er jo sådan lidt krav om at nogenlunde bevarer det ensartede udtryk (selvom det i mine øjne ikke er særlig kønt).

Som amatør der ser to tilbud på trykimp. fyrretræ i nogenlunde samme dimension til henholdsvis 9.- og 16.- meteren tænker jo at der kan være forskel i kvalitet ?

Hvad ville være den bedste løsning for trykimp. træ rent holdbarhedsmæsigt, ingen maling men kun træolie eller grunde med olie og så male, eller ville det være ligeså godt at male direkte. Jeg er klar over at træet skal være helt tørt inde behandling.

Mvh John Egerup

Hvis du skal bruge meget træ (mange meter!) så vil jeg anbefale at du går ind i 'proff'/håndværker afdelingen i en 'rigtig' tømmerhandel og spørg dem efter efter en god pris på den mængde træ du skal bruge, så er det ikke sikkert at Silvan kan være med længere... 


 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også