Bolt til bærearm

Hej experter

Jeg vil lige skifte begge bærearme inden syn, men den ene af de forreste bolte er sgu groet helt fast. Har prøvet det meste, varme ( begrænset ), masser af caramba,  luftnøgle osv. - og fortsætter jeg ødelægger jeg bolthovedet. Jeg overvejer at svejse et større bolthovede på, men er lidt bange for varmen vil forplante sig. Der er ikke plads til at skære bolten fri, uden fare for skade på forbro.

Det er en seat Arosa - samme system som VW-polo. Har I et godt råd..?

Vh. Carsten


 

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har du prøvet rustløsner med indbygget frysespray? Det virker ret så godt. Biltema har det.



Elektronikteknikeren

Kender ikke lige din bil, men generelt plejer understående at virke ..

Det mest effektive er en autogensvejser, så kan man lynhurtigt varme møtrikken op så den er rødglødende, så når varmen ikke at brede sig, og så ellers hurtig på med en slagnøgle, det plejer altid at virke,

Du kan også flække møtrikken, evt med en møtriksprænger.


Vi prøver igen, i morgen --

@je_ns Han skriver en bolt, ikke en møtrik.. Ellers ville jeg være helt enig.

Mvh

Mikkel


FoXX skrev den 23-06-2018 10:35:13

@je_ns Han skriver en bolt, ikke en møtrik.. Ellers ville jeg være helt enig.

Mvh

Mikkel


 Du har ganske ret, det var vist over min sengetid   

Men vil stadig bruge en autogenbrænder, og varme det indvendige gevind op, som jo så må være i bære armen.


Vi prøver igen, i morgen --

Takker -  1: frysespray ikke tosset, måske efter opvarmning. 2: ved opvarmning er der jo fare for det indvendige metal bøs løsner sig fra gummibøs og bare drejer bundt. 3: Eller bare bore hele skidtet ud, men det er ski ikke sjov. 


 

Annonce

dumt spørgsmål - det er vel ikke en bolt med links-gevind?


 

Der findes ikke dumme spørgsmål.. :-)) kun svar.. men nej,  recht gevind..

Pt. Standby - men har fri tirs/ onsdag så får dén fuld skrue.  I hører nærmere og tak for input.. 



 

I forbindelse med projektet, faldt jeg over denne tingest. Nogen der kender den ?

https://www.youtube.com/watch?v=gZSK2GqmjRA

Den gavner jo mindre når bolten er trukket over, men lidt smart..


 

cdp skrev den 01-07-2018 13:25:47

I forbindelse med projektet, faldt jeg over denne tingest. Nogen der kender den ?

https://www.youtube.com/watch?v=gZSK2GqmjRA

Den gavner jo mindre når bolten er trukket over, men lidt smart..

 Ja, har set en lignende ved en der skruede i påhængsmotorer. Han påstod det var nemmere at dosere varmen uden den omkringliggende aluminium faldt sammen i forhold til ilt og gas. Vil nu mene det mere er et spørgsmål om brænderens størrelse og lade være med at ryste på hånden. Den jeg så har han haft med ovre fra guds eget land hvor det meste køre på 110 volt 60 Hz. Derfor kørte han den over en autotransformator.

Er det en bolt der sidder skruet gennem et stykke metal/rør, er det nok bedre at lade være med at varme på bolten, men give det bolten sidder igennem en gang varme og bolten efterfølgende en gang af slagnøglen.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
cdp skrev den 01-07-2018 13:25:47

I forbindelse med projektet, faldt jeg over denne tingest. Nogen der kender den ?

https://www.youtube.com/watch?v=gZSK2GqmjRA

Den gavner jo mindre når bolten er trukket over, men lidt smart..

 Det er en induktions varmer, de plejer at være monster dyre, men effektive.

Det hjælper også ofte at varme bolten op, og lad den afkøle, det løsner rusten.


Men en god slagnøgle, og en sekskantet top der passer på bolthovedet plejer nu at være nok.

Du kan evt give bolthovedet et par dask, i axial retning, af en passende stor hammer, det hjælper også, men pas på ikke at skade bolthovedet så toppen ikke kan gå på.


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis