telestater hopper af og underligt vandforbrug

Hej

Jeg har 4 rum med gulvvarme, og har et varmestyrings anlæg, med 4 kredse, og 4 trådløse termostater (sendere) der styrer 4 telestater.

De 4 telestater er begyndt at hoppe af, de flækker simpelthen, og fjederen ryger ud + det flækkede plastik dæksel hænger så i ledningen. 

Kører med ret lav fremløbstemperatur, lidt over 30 grader fra gasfyret. 

Denne fejl er helt ny, det er dog sket med 1 af telestaterne sidste år, nu er så 2 andre flækket og hoppet af.  


Ud over det problem har jeg altid haft et underligt problem, og det er at varmeanlægget bruger vand, hvis det er i brug. dvs, om vinteren skal der vand på 1 gang om ugen, ( ca en kop vand) og om sommeren hver 2.- 3. uge ( også en kop vand). 

Tager jeg på ferie og slukker fyret, så falder trykket pga afkølingen, efterfylder jeg så  når det er kølet helt ned, og tager på ferie i 3 uger, taber anlægget ikke tryk overhovedet.

Ekspansionsbeholderen har et fortryk på lidt over 1 bar ca. så jeg formoder den virker.
Hvad kan der elles være galt, jeg mener hvis der var en utæthed, ville trykket vel også falde når anlægget ikke bruges...?

Når jeg fylder vand på fylder jeg på op til ca 1,2 bar. det sker ofte at trykket forsvinder i forb. med stort forbrug af varmt vand, f.eks hvis min datter tager karbad. Ved brusebad falder trykket nogen gange slet ikke, andre gange en anelse. og en anelse gange mange brusebade, = 0 bar...

alt i alt synes jeg det lyder underligt :)

eller er det bare mig?





2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis dit fortryk i ekspansionsbeholderen er helt oppe på 1,0 bar skal dit anlægstryk op på væsentligt mere end 1,2 bar for at udnytte din beholderkapacitet.

Dit fortryk skal måles når anlægget står uden tryk.

Et normalt fortryk er 0,6 bar. Så anbefales et anlægstryk på 1,5 bar (2,5 gange dit fortryk)

Skal det sammenholdes med dit fortryk på 1,0 bar, så skal du hæve dit anlægstryk til 2,5 bar. Din sikkerhedsventil er sikkert på 2,5 bar, så det giver ingen mening. Jeg vil anbefale dig at reducere dit fortryk i ekspansionsbeholderen til 0,6 bar, og så køre med et anlægstryk på 1,5 bar.


Søren O

Hej


Tak for svaret, jeg prøver at sænke fortrykket !!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis