Vindtræk udestue

Hej alle

Jeg er ved at gøre mig klar til at bygge udestue i sommerferien. Har egentlig det meste på plads (tror Jeg) men bliver nu i tvivl om vind-påvirkning. Jeg skal have transparent termotag på så jeg vil gerne undgå vindtrækbånd i taget. Har heller ikke lige en oplagt mulighed for at sætte et kryds i væggene.

En måske klog nabo foreslår at jeg skifter væk fra mine 100x100 trykket hjørnestolper på punktfundament til nedgravet 100 mm stålrør for at sikre mig.

Jeg syntes det lyder voldsomt, men...?

På forhånd tak for jeres input.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er ikke så meget problem der. Jeg går ud fra at taget på en eller anden måde hænger på huset. Så den side er stabil. 

Alle slags plader giver en meget god afstivning, på samme måde som vindkryds. Så den vej har du heller ingen problemer. Så er der den vej at taget kan lette ude ved kanten, og det er dine stolper og punkt fundamenter gode til at holde nede, hvis det er fæstnet godt. 

Når det er en udestue skal der vel en form for beklædning eller vinduer i, Der kan der laves en skråstiver, eller en plade. Selv en vindue afstiver meget.

Der er masser af terasse tage / udestuer der står på den måde uden problemer.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej, 

Hverken vinduer eller termotag giver nogen skivevirkning - eller i teorien gør de ikke, men som Erik skriver, så står der et hav af udestuer uden. Og i praksis så giver de jo lidt.

Problemet med stolpesko er, at de ikke kan overføre moment fra konstruktionen og dermed ikke kan tage kræfterne fra vinden. En mulighed er at nedstøbe to galvaniserede rør i to af hjørnerne. Dimensionerne på disse er afhængig bygningens størrelse.



/K

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis