Hvilken støvsuger til slibe/save

Jeg skal have en ny støvsuger til værkstedet. Erfaringen siger at det eneste min værkstedsstøvsuger nogensinde laver, er at være tilsluttet skiftevis excentersliberen og håndrundsaven. Og så måske støvsuge bilen en gang hvert halve år.

Den må ikke fylde for meget, da jeg har meget lidt plads.

Er der nogen der har gode erfaringer med små værkstedsstøvsugere? Eller vil fraråde nogle eller sådan noget?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kender ikke til små støvsugere, men en Nilfisk/Alto har altid virket for mig.

Mvh.

Mikkel

Jeg har en af de helt billige Nilfisk buddy, den fungere ok, men larmer rigtig meget.

https://www.frishop.dk/pi/Nilfisk-Buddy-II-12L-t%C3%B8r--og-v%C3%A5dst%C3%B8vsuger_1328607_21488.aspx?gclid=EAIaIQobChMIr--ssYXq2wIVVBobCh3LkwSBEAQYAiABEgILKfD_BwE


Vi prøver igen, i morgen --

Buddy II 18 ser ok ud, hvis den kan holde til lidt støv og savsmuld. Det kan den nok godt hvis man bruger poser.

Jeg fandt også et par overraskende gode anmeldelser af denne Einhell, som ellers næsten er for billig til at kunne virke: https://www.multikoeb.dk/vaad-toer-stoevsuger-380/einhell-th-vc-1820-s-vaad-toer-stoevsug-20-liter-p136809?gclid=CjwKCAjwma3ZBRBwEiwA-CsblKAJiYQi1e5InjYL9vOKhr36viZ2B3MHJOQ8066Z-Xc01nDnatHrmhoCQOQQAvD_BwE

Det med larmen er ikke voldsomt vigtigt: dels larmer sliber og rundsav jo også samtidigt, dels overvejer jeg at bygge en støvsuger- og kompressorkasse, der lige kan tage toppen af begges larm.

Hvis du kun bruger den til savsmuld/støv kan du sy en lynlås i støvsugerposen, så er den nem at tømme, for som jeg husker er poserne ikke helt billige.

Den fra Einhell ser jo heller ikke helt dum ud, og det ligner den har større pose.


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

jeg ved godt at det ikke må fylde for meget, men jeg kan anbefale dig at lave en Thien Separator(søg selv på det). Det er nemt og betyder at du skal skifte støvsuger pose yderst sjældent.

 
Jeg har bygget denne lille vogn, da hjulene på støvsugeren brækkede af efter en tur ned af trappen. Støvsugeren er i øvrigt en ganske normal støvsuger til ingen penge.   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 24-06-2018 10:39:56

jeg ved godt at det ikke må fylde for meget, men jeg kan anbefale dig at lave en Thien Separator

Jah, måske ... denne ser meget simpel ud, og måske har jeg faktisk en slatten gammel reservestøvsuger der kunne klare det job, hvis der er separator på.

https://makezine.com/projects/cyclone-dust-collector/

Her er en der er lavet med en aluminiumsplade til kammerets runde form.


Måske kan det hele hænges op på væggen, forresten. Så det ikke tager min gulvplads.

Ting tager tid! Men nu er jeg færdig med at bygge støvsuger med cyklon.
Plastic-cyklonen kostede omkring 260 kr, støbepladerne er nogle rester jeg fik gratis, og støvsugeren er købt på DBA til 250. Hele maskineriet er overraskende støjsvagt og det virker perfekt. Støv og smuld havner i spanden. Det eneste der måske mangler er et skueglas i spanden så man kan se når den er ved at være fuld.
Ole D skrev den 22-07-2021 21:22:21

Ting tager tid! Men nu er jeg færdig med at bygge støvsuger med cyklon.
Plastic-cyklonen kostede omkring 260 kr, støbepladerne er nogle rester jeg fik gratis, og støvsugeren er købt på DBA til 250. Hele maskineriet er overraskende støjsvagt og det virker perfekt. Støv og smuld havner i spanden. Det eneste der måske mangler er et skueglas i spanden så man kan se når den er ved at være fuld.

Et rigtigt fint setup du har lavet!
Har du et link til cyklonen? Jeg har ikke haft held med at finde den type til så rimelig en pris :)

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis