Værktøj til at skære mønstre i træ?

Hej Alle, 

Jeg undrer mig omkring hvilket værktøj ville være det bedste til at skære mønstre i træ?

Jeg har indtil videre brugt en lille kniv til udsmykning med mønstre af en gammel dør, men det er hårdt arbejde.

Undrer mig om i kan give mig et godt råd på bedre værktøj enten manuelt eller mekanisk?

Tak på forhånd.

MVH Samia

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen til.
Nu er det jo et spørgsmål om hvilke mønstre du vil lave.
Det første der falder mig ind er billedskærerjern der findes i et utal af udgaver.
Det næste kunne være være fræsere som feks Dremel. Enten i fri hånd eller med et "land" der kan styre dybden på udfræsningen.
Det kan også være "en rigtig" overfræser, men det er kun til større ting.    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Tusinde tak Pink Henrik :-) det er til stor hjælp !

Det kunne være godt at se hvad det er du laver. Så kan man bedre komme med gode råd. Kan du tage et billede og uploade her. 

Min afdøde far arbejdede både med billedskæring og almue skæring. Det kaldte man i gamle dage husflidsarbejde. Og det var ret almindeligt at man almue skar en lille smykke skrin til sin forlovede. Naturligvis med dato og initialer. Jeg har den han lavede i ca. 1935-42. 

Billedskæring krævede mange forskellige stemmejern, små - store - lige -krumme på flere ledder. Men så kunne man reelt og så lave en figur m.m. Det skulle dog helst være i egetræ så det ikke flækkede ukontrolleret. 

Almue skæring Vil sige at man laver en masse ens geometriske figurer lidt oven i hinanden. Lidt ligesom man tager en passer og tegner mange cirkler med samme radius ved siden af hinanden på den måde at de efterfølgende cirkler alle har centrum på foregående cirkels periferi. De små felter der opstår skæres væk. 

Der bruges kun 1 kniv som er lidt skalpel agtig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Tusinde tak Erik :-) nu laver jeg udskæringer i gamle døre for at udsmykke dem. Jeg aner ikke hvilken træsort det er, men tusinde tak for besvarelsen :-) 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis