Bosch varmepumpe mister tryk

Hej. Jeg håber nogen kan give noget sparring til hvad vi kan gøre eller undersøge. 

Vores Bosch 7000iAW varmepumpe er siden i foregårs pludseligt begyndt at miste tryk. Det sker langsomt med stødt og hurtigere hvis vi bruger meget vand (såsom bad). Vi havde en VVS’er ude men han vidste kun noget om gas, så det blev vi ikke klogere af og den VVS’er der har opsat det i sin tid (før vi købte huset) har så travlt at han glemmer at komme forbi. Derfor prøver vi selv at identificere og løse problemet. Bosch support kunne heller ikke identificere det, da vi talte med dem.

Når trykket falder fylder vi vand på igen til den er på 1,5 bar. Det må vi gøre flere gange om dagen, ellers går den ned på 0 bar, hvilket Bosch support sagde ikke må ske.

Vi har også luftet ud i systemet. Vi har også nulstillet varmepumpen.

Vi ser ingen synlige lækager eller vandskader, men forstår dog heller ikke hvor al dette vand forsvinder hen. Nogle gange kommer der lidt vand ud af er af rørene, der fører til et afløb. Men ikke ligeså meget som vi fylder på.

Vi har ikke foretaget ændringer eller gjort andet der kan forklare det pludseligt opståede problem.

For en måned siden fik vi monteret et BWT blødgøringsanlæg, men tvivler på dét er synderen, eftersom problemet først opstod i foregårs.

Anlægget er ca. 1 år gammelt.

Hej. Jeg håber nogen kan give noget sparring til... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Søren O: Vi har ikke kunne se at nogle af toiletterne løber, nej. Men jeg vil da prøve dit tip.

Hej igen,

Dit centralvarmesystem et et lukket kredsløbe, hvor der er fyldt vand på. Dette vand cirkulerer så ud i dine radiatorer og gulvvarme, hvor det afkøles for igen at bliver varmet op af din varmepumpe. Hvis et rør i dette system er utæt, så løber der ganske lidt vand ud - da trykket ikke er mere en et par bar og fordi der ikke bliver tilført nyt vand til systemet.

Dit drikkevand bliver også varmet op, men det er i et separat system, som ikke deler vand med centralvarmen. Alt efter hvordan dit setup er, så har du nok en buffertank på et par hundrede liter, hvori brugsvandet løber igennem en spiral for at blive varmet op.


/K

Du kan nemt undersøge, om der er en lækage i et vandrør ved at se om vandmåleren kører, selv om alle haner er lukket. Den skal ellers stå helt stille.

KSC: Hvis der ikke tilføres nyt vand til gulvvarmen, så forstår jeg ikke hvorfor trykket faldt så meget før VVS'eren lukkede for vandet til gulvvarmen og heller ikke hvor al det vand forsvandt hen mens trykket faldt.

efry: Vandmåleren kører udelukkende når vi benytter vand - sådan var det også før vi fik lukket for vandet til gulvvarmen. Det er bl.a. derfor jeg ikke forstår hvor alt det vand vi har fyldt på varmepumpen mange gange om dagen pga. faldende tryk (indtil vandet til gulvvarmen blev lukket og trykket forblev stabilt) forsvandt hen.

Som du selv skriver så må det være en lækage i gulvvarmen.

Er det støbte gulve?

Mvh

Annonce
FoXX skrev den 23-06-2018 11:09:47

Som du selv skriver så må det være en lækage i gulvvarmen.

Er det støbte gulve?

Mvh

 Jeg ved ikke om det er støbte gulve.

Status er at vi endnu ikke har hørt fra den VVS'er der har monteret det hele i sin tid, efter han var herude for nogle uger siden.

Dog har vi taget fat i vores forsikringsselskab, trods den anden VVS'er anbefalede os ikke at gøre det (?!), som har sendt deres egne folk (samarbejdspartnere) ud. De har været her et par gange indtil videre og endnu ikke lokaliseret den lækage vi alle mistænker der er.
Ligesom vi selv blev instrueret til over telefonen i første omgang, foretager denne "nye" VVS'er testen hvor de enkelte kredse bliver frakoblet for at se om det er muligt at lokalisere lækagen på den måde. Vi er næsten igennem alle kredse i underetagen - 1. salen har han afskrevet som værende problemet, da der ingen synlig vandskade er. Og eftersom vi, når gulvvarmen får tilført vand, skal påfylde nyt vand hver 30-60 minut (fordi trykket der er faldet til næsten 0), må der umiddelbart løbe meget vand ud et sted. Men igen, ingen synlig vandskade nogle steder.

Det er blevet pointeret herinde, at gulvvarmen er et lukket kredsløb. Men kan der være situationer, hvor vandet i gulvvarmen "forsvinder" alligevel? Kan kredsløbene tømmes? Eksempelvis ved en fejlagtig indstilling eller lignende. Bemærk jeg ikke ved noget om gulvvarme (udover de ting der er nævnt i denne tråd indtil videre) - men de 6 forskellige VVS'ere vi har haft ude har heller ikke ladet til at vide synderligt meget om det :-)

Normalt er gulvvarme et helt lukket system. Der kan dog være anlæg med "skjulte" samlinger og "skjulte" udluftnings- eller aftapningsventiler. Selvfølgelig kan der også være defekte / tærede rør som giver problemet, men trykprøvningen skal afsløre hvor det er galt.


Søren O

Vi kunne ikke få fejlsporet henover sommeren, da det radioaktive væske man benytter til det ikke produceres der. Så det er først nu der er nyt i sagen. Der ér en lækage på gulvvarmen, dog i et andet rum end vi troede. Nu afventer vi diverse fagfolk der skal løse de forskellige delopgaver.

Derudover har en servicemand fra Bosch fundet ud af at der er en masse skidt og magnettit i systemet, hvilket skal løses af en installatør.

Skriver dette da jeg tænker at andre med samme problem kan være interesserede i hvad det endte med.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis