Hjælp - hvilken farve tagsten skal jeg vælge...?

Vi er nu gået i gang med at bygge en tagetage (mere om dette skal nok komme senere) og havde egentlig tænkt at beklæde med eternit da vi har nogle eksisterende plader på kun 5 år der kunne genbruges.

Nu har vi imidlertid i elvte time ombestemt os, og vil have betontagsten på istedet. Huset er et rødstenshus (temlig mørke sten) og vi kan ikke bestemme os for om stenene skal være taglfarvede eller sorte.

Hvad ser bedst ud til et rødstens. Ved godt at det er smag og behag, men hvad ville I vælge ?

P.S. Vi skal tage stilling i morgen sad

Med venlig hilsen

Claus Holm
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du spørger om det passer bedst med sorte eller teglfarvede betonsten til et rødt hus. Det er grundlæggende et spørgsmål om smag ! Som jeg forstår det er jeres hus en klassisk mørk rødt murstenshus. Og den største kontrast fåes med de sorte sten, det vil sikert ligne et eternittag mest, farvemæssigt. Men det mest klassiske er nok teglstenen, og her mener jeg en rigtig teglsten.

Så mit valg vil blive teglfarvet men i rigtig tegl ( tysk tegl ).
Og skal det være en betonsten så bliver den nok sort.

I det område hvor jeg bor er der mange nye huse 0-3 år gamle her er det mest anvendte sort betontag. Et kvarter der ligger lidt herfra, bygget for 5-10 år siden er det rødt beton der er mest udbredt.

Begge steder er vi enkelte der har valgt et klassisk tegltag, og et par enkelte med en blådæmpet tegl.

Find nogle huse der stilmæssigt ligner dit og kig i nabolaget !!

Venligst Njord

MVH Njord
Jamen så er I jo i god tid.....;-)
Jeg vil klart anbefale som Njord gør - ind i bilen, ud at se på huse. Smag og behag er forskellig, vi vil kun gøre Jer en bjørnetjeneste ved at råde herom.
Ligeså med Beton vs. Tegl. Der er fordele og ulemper ved begge (ingen teglsten er ens, men har charme og holder "evigt", beton er mere ens, tættere, men lidt mere "døde").
Generelt vil jeg holde mig fra "enkelt vinge-tagsten", men bruge en dobbelt eller anden konstruktion - og så nægter jeg at spare undertaget væk (selvom danflock eller lignende tætningshittepåsomheder skulle overflødiggøre dette).

Og forresten - er jeres spær dimensioneret til et tungt tag????

Held og lykke med valget!

Mvh.

Jan R.
Jeg har en teglsten en såkaldt lille model leveret af Egernsund tegl, men teglstenen er tysk. Den er let at lægge op, men det kræver at man streger lidt op for hver tredie række fx for ikke at lægge noget skævt.

Jeg lagde garage taget op sammen med min bror og far på lige godt en lørdag.

Min genbo der har en garage´af samme størrelse lagde betontag op det tog ham 2 weekender !!!

Men om det siger noget om hvad der er lettest at arbejde med kan jegh jo ikke nødvendigvis sige.

Hvis du vælger tegl skal du passe på med at vælge en alt for stor sten, det er lettere at lægge dem op men taget kommer til at se mindre ud, der kan specielt ved mindre huse blive disharmoni mellem antallet af "opdelinger" - rækker sten og størrelsen på huset.

Men som tidliger opfordret kør lidt rundt og se hvad du kan lide...
Ring bare på og spørg folk om hvad de har af tag og hvad deres oplevelser er.. Det er der flere der har gjort her hos mig, samt spurgt efter murstenstype, hvem der har bygget huset tegnet det osv.

MVH Njord
Jeg glemte lige at tilføje at der imellem murene og taget jo også kommer en ca. 35 cm beklædt med lærk.

Spærene blev faktisk ved en fejl dimensioneret til tungt tag, hvilket vi så kan være glade for nu :-)

Vi har også talt om at få huset vandskuret og så er det jo en helt anden farvesammensætning man nu kan få.

Med venlig hilsen

Claus Holm
Hej!!

Vi er blevet færdig med at ligge dobbelt-s betontegl på vores hus, og det var da bare så nemt! Vi brugte 2 dage, og det var med udskæringer til vinduer, og 2 valme. De er nemme at ligge, og de ligger godt. Jeg kan ikke forstå at njord's genbo skulle bruge 2 weekender på at ligge sådan et beton tag.

Vi har fået sorte sten på vores tag.

jeg får vores side opdateret med nye tagbilleder i aften!!!

mvh

Kim

www.soegaard.frac.dk
Vi har nu været rundt og kigge lidt og valget er faldet på dobbelt-S betonsten fra IBF i sort.

Er der egentlig "fare" for en varmere tagetage med sorte sten når man ellers isolerer det godt ?

Med venlig hilsen

Claus Holm
Godt valg, det ville have været meget svært at finde nogle teglsten hvis farve passede med dine mørk-røde mursten.

Jeg fik ikke helt fat i hvad det der 35cm lærketræ var, og hvor det sidder? Men du skal forsøge at finde en kontrast farve mellem din røde mursten og det sorte tag, ellers kommer ingen af delene til deres ret! Det bedste havde naturligvis været hvidpudsede gesimser, men hvide stærnbrædder kan også gøre det. Hvis du har synlig tagrende, vil det måske være nok med en ståltagrende som kontrast.

Min kære fader skal også have skiftet tag på hans 20 år gamle rødstensvilla. Her lavede vi i photoshop et virtuel billede af det så vi havde en ide om hvordan det kom til at se ud, og det var her vi blev opmærksomme på at det er nødvendig med en kontrast farve, men så bliver det også skide flot

Nå, det var bare min mening!

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
gør os lige opmærksom på når der kommer nye billeder på jeres hjemmeside, det er sgu et spændende projekt, der får min projekter til at ligne pettirørs-fletning...

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
marla05 >>> Det kan godt være projektet måske syner større end dine projekter men jeg har jo også håndværkere til de store linier :oops:

P.S. Der er nye billeder på siden.

Med venlig hilsen

Claus Holm
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også