Tæret vandrør i hus

Jeg har ikke en pludselig skade. Jeg har bare en stikledning ind midt i huset som ender i mit fyrrum og det jernrør der kommer op af gulvet ser noget nedbrudt ud. Det er fugtigt og blødt at røre ved, men der lækker ikke noget vand - endnu...

Huset er fra 1966, og jeg tænker, at det er et spørgsmål om tid før der skal gøres et eller andet - spørgsmålet er hvad man gør smartest og om forsikringen kan hjælpe med noget her - nu når der ikke er en skade (men sandsynligvis kommer det, hvis man ikke gør noget). 

I indkørslen er en hane 1 meter fra huset og en til næsten ude ved vejen (lang indkørsel) og det er gamle jernrør det hele. 

Mit fyrrum er midt i huset og der er betondæk over det hele - dvs. intet hul eller noget hvor man lige kan skyde et rør ind og føre op.

Jeg tænker at få fat på en vvs'er og høre hans mening, men vil lige have alle de kloge hoveder herinde til at give deres besyv med i forhold til forsikring og mulige løsninger, økonomi mv.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

En jernrør kan se rustent ud i mange mange år før det tæres igennem. Der er ingen der kan forudsige hvornår der vil ske et brud, så det er svært at sige noget om det er en haster eller om man blot skal begynde at ligge penge til side... 

Du kunne få en vvs'er og entreprenør ud og vurdere arbejdet i at få den skiftet. Måske en entreprenør kan skyde ny vandrør i jorden og ramme fyrrummet.

Jeg kan ikke umiddelbart se hvorfor forsikringen skal eller skulle ville betale for udtjente vandrør som det jo i virkeligheden er.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Nææ - det kan du have ret i - men under rørskader hos min forsikring står der:

Skjulte rør og kabler samt stikledninger:

Dækker ved skader, der skyldes utætheder i skjulte rør, også hvis der er tale om tæringsskader, og fejl i skjulte elkabler til rumopvarmning, samt skader på ejendommens skjulte gas-, vand-, varme-, olie- og afløbsrør samt skjulte elkabler til ejendommens strømforsyning og rumopvarmning.

Og det er vel en tæring der er foregået.

Jeg må prøve at få en vvs'er ud og vurdere - inden det bliver et problem.

Føj - den ser giftig ud.

Du har ret. Noget skal gøres før det ender i den helt store katastrofe.

Som du selv ganske rigtigt skriver, er det ikke en pludselig opstået skade, hvilket kan efterlade dig i et forsikringsmæssigt limbo hvis du ikke udviser rettidig omhu.

Dine overvejelser om at få en VVS'er til at vurderer sagen har min fulde opbakning. Få alt dokumenteret undervejs hvis forsikringen på et senere tidspunkt skal indblandes.

Ikke for at reklamere, men Brillgård Aps. i Hørsholm kan jeg anbefale. Poul-Erik Olsen har jeg brugt i mange sammenhæng, og han løser enhver opgave til rimelige priser.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Selv ville jeg nu starte med at hugge betongulvet op omkring røret, er du heldig finder du nogenlunde frisk rør som du kan binde nyt rør i. 

Jeg kan sagtens følge dig Frank og havde jeg en plan B ville jeg selv gøre det samme, men Søren skriver at "Det er fugtigt og blødt at røre ved".

"blødt" får nakkehårene på mig til at rejse sig.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Søren hs skrev den 20-06-2018 16:16:43


Skjulte rør og kabler samt stikledninger:

Dækker ved skader, der skyldes utætheder i skjulte rør, også hvis der er tale om tæringsskader, og fejl i skjulte elkabler til rumopvarmning, samt skader på ejendommens skjulte gas-, vand-, varme-, olie- og afløbsrør samt skjulte elkabler til ejendommens strømforsyning og rumopvarmning.


 Det lyder skam meget godt. Jeg er ikke forsikringsekspert, men det stykke du kan se er rusten er jo ikke skjult. Så sker bruddet der, tænker jeg ikke forsikringen dækker skaden. Hvorimod sker den under huset, gør den. 

Men nu er du jo opmærksom på at der kan ske en skade, hvilket du i god tro ikke kan bede forsikringen betale. Heller ej hvis der skete et brud under jorden. Røret viser øjensynligt tegn på at det vil udskiftes og det har det formentligt gjort i mange år  

Men igen, jeg er ikke forsikringsekspert. Jeg ville bare se at få skiftet det rør med det samme. Sådan en skade sker altid lige før et bryllup eller endnu værre en VM-finale.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det vil tit være muligt at koble ny jordledning i enden af et jernrør, og trække det hele ud med en hydraulisk donkraft eller en hydraulikcylinder. Måske en gravemaskine kan trække det ud hvis først røret er løsnet (med donkraften).


Søren O

Rantzau, vi er i hvert fald enig om at der skal handles på det nu.   

Takker for svarene. Jeg vil fluks tage kontakt til en vvs'er. 

Har gået og set på det rør i nogle år nu, og det har ikke lavet sig selv uanset hvor meget jeg kiggede på det.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis