Hul i væggen over el-tavlen

Jeg har et hul over el-tavlen. Hullet går fra eltavlen helt op til loftet. 

Indervæggen og ydervæggen havde isolering. Den er væk nu pga noget tilbygning. Så mellem væggene er der blot hult. 

Indervæggen er gasbeton. 

Hvordan lukker jeg det hul?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Put isolering eller andet fyldmateriale det dybe hul (så der kommer en bund). Dæk grundigt dag og puds op med almindelig cementmørtel?

Alternativt kan du også fylde det med gipspuds, men det er jeg aldrig blevet særlig glad for at arbejde med.



Ask

Mørtlen hæfter sig fast på sidderne i væggen og danner en samlet flade fra side til side. 

Bunden skal den ikke hæfte på, men den gør det markant lettere at lave arbejdet fordi mørtlen ikke hele tiden falder ind i hulmuren. Afhængigt af hvor meget plads du har kan du evt. putte nogle murbrokker ind i mørtellaget. Det gør det stærkere og mindsker mængden af mørtel du har brug for.

Jeg ville iøvrigt pudse det over et par omgange, så jeg ikke skulle arbejde med for tykke lag, men det afhænger meget af håndelag

Personligt ville jeg ikke bruge sandspartel eller lignende. Tror ikke det er stærkt nok dvs. det kan netop ikke danne en stærk flade på tværs af hullet - så hvis man lægger tryk på det vil det gå i stykker

Alternativet til cementmørtel er nok gipspuds. Det er stærkere end spartel og mere klæbrigt end mørtel så det er nemmere at få til at sidde end normal mørtel. Tilgengæld er det så også ret nemt at få til at sidde alle mulige andre steder så man skal virkelig dække godt af når man bruger det.


Ask

Det første du gør er at dække det hele af, med malertape ind imod kanten og plastik ned over sikringer og måler ( som hæftes med malertape) 

Isolering ind i det dybe hul. Muren fugtes op ved at stænke vand ind på den med en murer kost. (derfor plastik) Nok til at muren er godt fugtig men ikke så meget ad gangen at det løber ned i sikringstavlen. Så murer stopper du murerbrokker ind ved det store hul, så det suger vand ud af mørtel. 1/2 -1 timer efter kan du komme med næste lag, og igen vente 1/2 -1 time før du skraber mørtel af plant med den omgivende mur. Så køres i cirkelbevægelser med pudsebræt.

Samme fremgangs måde  i rillen ned til højre.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Mange tak for hjælpen. Jeg har nu en ide om hvordan det skal gøre. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også